Hoe werken pitstops in de Formule 1?

Het blijft menig Formule 1-fan verbazen hoe snel en efficiënt de pitstops gaan in de F1, helemaal als je deze vergelijkt met die in andere raceklassen. De Formule 1 is niet alleen de koningsklasse van de autosport wat betreft racetalent en pure snelheid, maar ook wat betreft pitstops en pitcrew. Hoe een pitstop werkt is daarom best complex.

Wat is een pitstop?

Even een opfrisser. Vanwege de reglementen moet iedere Formule 1-coureur gedurende de Grand Prix minimaal één pitstop maken. Dit sluit aan op de regel dat men minstens twee verschillende soorten bandencompounds (type banden) moet gebruiken tijdens de race.

Tijdens de pitstop komt de coureur de pitstraat in en stopt hij of zij voor zijn of haar pitbox, waar de monteurs al klaar staan met de verse banden en, in het geval schade, een nieuwe voorvleugel. Ook kan men tijdens de pitstop veranderingen maken aan de aerodynamische afstelling van de auto, kleine, geïmproviseerde reparaties uitvoeren (vaak met tape) of een defect stuur wisselen.

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Pitstops belangrijk voor de strategie

Pitstops hebben ook een strategisch aspect. Door bijvoorbeeld eerder naar snellere banden te gaan, kan een coureur zijn concurrent inhalen zonder hem of haar op de baan te passeren. Daarnaast is het bij een safety car of  virtual safety car altijd hens aan dek wat betreft pitstops. Door de (virtual) safety car rijdt namelijk iedereen minder hard, waardoor je tijdens een pitstop relatief minder tijd verliest. Kortom, pitstops zijn enorm belangrijk voor de strategie en dus de race van de coureur. Hierbij is niet alleen de snelheid van de pitstop belangrijk, maar ook de timing en de achterliggende bandenstrategie.

De pitstop procedure zelf

Dan de pitstop zelf. Doorgaans worden voorafgaand aan de race meerdere scenario’s met betrekking tot bandenstrategie en de pitstops met de coureurs, engineers en monteurs besproken. Aan de hand van de hoe de race verloopt bepalen de teams en diens strategisten wanneer de coureur naar binnen wordt gehaald. Zodra het moment daar is krijgt de coureur over de radio “box, box, box” te horen, wat betekent dat hij of zij de volgende ronde zijn pitstop moet maken. De pitstop verloopt dan als volgt:

1. De pitstraat in

De F1-coureur rijdt de pitstraat in en moet oppassen dat hij zich aan de snelheidslimiet houdt. Vaak zie je dat coureurs ook hier het randje opzoeken en met blokkerende remmen de pitstraat in komen.

2. Naar de pitbox

Dan is het een kwestie van naar de juiste pitbox rijden. De pitboxes van de beste teams bevinden zich aan het einde van de pitstraat. Als het goed is staat de pitcrew — de monteurs — al klaar met de nieuwe banden, de wheelguns en/of de nieuwe voorvleugel.

3. Inparkeren maar

De coureur moet zijn auto precies op de juiste plek neerzetten. Niet alleen omdat zijn pitstop anders langer duurt (de monteurs staan precies daar waar zij de wielen van de auto verwachten), maar ook omdat hij of zij anders zijn eigen eigen pit crew aanrijdt. Fileparkeren is er niets bij.

4. Auto optillen

Zodra de F1-auto stilstaat gaat alles razendsnel. Eerst moet men de auto optillen, anders kunnen de banden niet gewisseld worden. Dit doet men met een krik aan de voor- en achterzijde van de auto of, als de voorvleugel moet worden vervangen, met een krik aan weerszijden van de auto. Ondertussen zijn er ook twee monteurs die de cockpit vasthouden. Zij voorkomen dat de auto wiebelt en zorgen er zo voor dat de rest zonder problemen en zo snel mogelijk hun werk kan doen.

5. Banden wisselen

Zodra de auto van de grond is worden alle 4 de wielen vervangen. Elk wiel heeft een team van 3 monteurs: één die de band los en vast maakt met een wheelgun, één die de oude band zo snel mogelijk weg pakt en één die nieuwe band op het wiel drukt zodat de monteur met de wheelgun deze kan monteren.

6. Optioneel: voorvleugel vervangen

Soms moet ook de voorvleugel worden vervangen. Dit wordt gedaan door twee monteurs die eerst de oude voorvleugel losmaken, iets wat meestal een pittige klus is, en vervolgens de nieuwe monteren. Dit duurt doorgaans een stuk langer.

7. Optioneel: aerodynamische aanpassingen

Bij veranderlijke omstandigheden kunnen er tijdens de pitstop ook aerodynamisch aanpassingen worden gedaan aan de voorvleugel. Dit wordt gedaan door twee monteurs en kost meestal geen extra tijd.

8. De release

Zodra de monteurs aan de hand van knoppen op hun wheelgun hebben aangegeven dat de auto klaar is, drukt één monteur (de controller) op de knop. Het stoplicht verandert van rood naar groen en de coureur weet dat hij weer gas kan geven. De coureur rijdt vervolgens zo snel mogelijk de pitbox uit.

9. De baan op

Tot aan het eind van de pitstraat dient de coureur zich aan de snelheidslimiet van de pitstraat te houden. Zodra hij de pit uit is kan hij of zij weer acceleren, maar moet hij zich nog wel houden aan de witte lijn op de baan. Pas als deze weer gepasseerd is kan er weer vrij geraced worden.

Wie doet wat tijdens een pitstop?

Bij een pitstop zijn talloze monteurs betrokken, in totaal zo’n 20 monteurs. Deze zijn bezig met de volgende taken:

  • banden vervangen: 12 monteurs (3 per wiel/band)
  • cockpit stabiliseren: 2 monteurs (één aan beide kanten)
  • auto opkrikken: 2 monteurs (voor- en achterzijde)
  • aerodynamische aanpassingen of vleugel vervangen: 2 monteurs
  • auto ‘vrijgeven’: 1 monteur, de pitstop controller genoemd
  • brand blussen: 1 monteur die altijd klaarstaat

Records

1,82 seconden. Dat is hoe lang de snelste pitstop ooit duurde. Red Bull Racing behaalde dit record in 2019, tijdens een pitstop van de Nederlander Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië. Toen maakte de Oostenrijkse renstal er een gewoonte van om pitstops van slechts 2 seconden — iets wat geen enkel ander team voor elkaar kreeg.

Casino Scout Nederland
F1Head