
Bahrain GP: Antonelli krijgt gridstraf voor pitlane-overtreding
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Mercedes in de fout met pitlane-procedure
Kimi Antonelli van Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team heeft van de stewards een gridstraf van één positie opgelegd gekregen voor zijn volgende race. De overtreding vond plaats tijdens de kwalificatie van de Bahrain Grand Prix op 12 april om 19:34 uur, toen de coureur te vroeg de snelle lijn in de pitlane betrad.
De stewards concludeerden dat Antonelli artikel 12.2.1 i) van de International Sporting Code overtrad en niet voldeed aan de instructies van de wedstrijdleider zoals vermeld in Event Note document 23, item 19.
Miscommunicatie bij Mercedes
Andrew Shovlin, die het team vertegenwoordigde tijdens de hoorzitting, erkende de fout. Hij verklaarde dat hij per ongeluk de instructie had gegeven om de auto’s te laten vertrekken nadat hij een bericht op pagina 3 van het timing-scherm had verkeerd geïnterpreteerd.
“Hij interpreteerde de ‘geschatte herstarttijd’ als een bericht dat de werkelijke herstarttijd aankondigde,” staat in het stewards-rapport. Shovlin voegde toe dat normaal gesproken sporting director Ron Meadows bij dit proces betrokken zou zijn geweest, maar hij was niet aanwezig bij het evenement.
Discussie over sportief voordeel
Mercedes argumenteerde dat er geen sportief voordeel was behaald omdat er nog voldoende tijd resteerde (11 minuten) voor andere teams om hun plannen uit te voeren. De FIA Single Seater Sporting Director was het hier echter niet mee eens.
Volgens de FIA-vertegenwoordiger kan zo’n actie wel degelijk een sportief voordeel opleveren, omdat het een team in staat stelt zijn programma uit te voeren terwijl andere teams dit mogelijk niet kunnen. De stewards waren het hiermee eens, vooral wanneer er slechts enkele minuten resteren in de sessie.
Waarschuwing voor de toekomst
De stewards benadrukten dat een sportieve straf noodzakelijk was in plaats van een geldboete voor het team. “Anders zouden teams in de toekomst hun auto’s vrijgeven zodra de geschatte herstarttijd wordt gepubliceerd,” luidt de redenering.
Hoewel de stewards erkenden dat de overtreding onbedoeld was en een oprechte fout van het team, waar Shovlin zich voor verontschuldigde, besloten zij toch tot een gridstraf van één positie. Zij waarschuwden wel dat “een soortgelijke overtreding onder andere omstandigheden in de toekomst een zwaardere sportieve straf zou kunnen inhouden.”
Procedures en precedent
Mercedes had voorgesteld dat er een niet-sportieve straf opgelegd zou kunnen worden als de stewards zouden verklaren dat dit niet als precedent zou gelden. Het team pleitte ook voor milderende omstandigheden indien er toch een sportieve straf zou worden opgelegd.
De stewards hielden echter vol dat deze overtreding een sportieve straf vereiste, maar hielden wel rekening met het feit dat het een onbedoelde en oprechte fout van het team betrof.
Het volledige stewards-rapport is beschikbaar via het officiële FIA-document.