FIA

Russell krijgt gridstraf na pitlane-overtreding tijdens kwalificatie Bahrain GP

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 12 april 2025 om 21:21
George Russell moet tijdens de Formule 1 Grand Prix van Bahrein één plaats naar achteren op de startgrid na een overtreding in de pitlane. De Mercedes-coureur verliet te vroeg de pitlane tijdens de kwalificatie, voordat de herstart officieel was bevestigd door de wedstrijdleiding.

Mercedes begaat procedurefout in pitlane

De stewards hebben George Russell een gridstraf van één positie opgelegd na een incident tijdens de kwalificatie van de Bahrain Grand Prix. De Mercedes-coureur reed de snelle baan van de pitlane op voordat de wedstrijdleiding de officiële herstarttijd had bevestigd, wat een overtreding vormt van artikel 12.2.1 i) van de Internationale Sportcode.

Het incident vond plaats om 19:34 tijdens de kwalificatiesessie. Volgens het officiële FIA-document was er sprake van “het betreden van de snelle baan in de pitlane voordat een herstarttijd was bevestigd.”

Teamfout door verkeerde interpretatie

Andrew Shovlin, de teamvertegenwoordiger van Mercedes, erkende tijdens de hoorzitting dat hij de instructie had gegeven om de auto’s vrij te geven. Dit gebeurde door een verkeerde interpretatie van de boodschap op pagina 3 van het tijdscherm, waar “geschatte herstarttijd” stond vermeld.

“Hij beweerde dat de boodschap ‘geschatte herstarttijd’ werd aangezien voor een bericht dat de werkelijke herstarttijd adviseerde,” staat in het stewardsdocument. Shovlin voerde aan dat er geen sportief voordeel was behaald, aangezien er nog voldoende tijd (11 minuten) overbleef voor andere teams om hun plannen uit te voeren.

Stewards waarschuwen voor precedentwerking

De stewards wezen erop dat het afwezig zijn van Mercedes’ Sporting Director Ron Meadows mogelijk heeft bijgedragen aan de fout. Normaal gesproken zou Meadows betrokken zijn bij het vrijgaveproces van de auto’s.

De FIA Single Seater Sporting Director benadrukte dat dergelijke acties wel degelijk een sportief voordeel kunnen opleveren, vooral wanneer er slechts enkele minuten in de sessie resteren. “De stewards zijn het eens met deze visie, vooral wanneer er slechts enkele minuten in de sessie overblijven.”

Een belangrijke overweging was de precedentwerking. De stewards stelden dat zonder een sportieve straf, teams in de toekomst mogelijk hun auto’s zouden vrijgeven zodra de geschatte herstarttijd wordt gepubliceerd, wetende dat alleen een geldboete zou volgen.

Milde straf vanwege onopzettelijke overtreding

Ondanks de overtreding toonden de stewards begrip voor de situatie. Ze erkenden dat de overtreding onopzettelijk was en een “oprechte fout” van het team betrof, waarvoor Shovlin zijn excuses aanbood.

De stewards gaven echter wel een waarschuwing voor de toekomst: “Een soortgelijke overtreding onder andere omstandigheden zou een zwaardere sportieve straf kunnen inhouden.”

Consequenties voor Russell

Russell zal tijdens de Grand Prix van Bahrein één positie naar achteren moeten op de startgrid ten opzichte van zijn kwalificatiepositie. Deze relatief milde straf weerspiegelt het feit dat de stewards de overtreding als onopzettelijk beschouwden.

Het incident onderstreept het belang van nauwkeurige communicatie tussen de wedstrijdleiding en de teams, vooral tijdens cruciale momenten in de kwalificatie wanneer elke seconde telt.

Het volledige officiële document is hier beschikbaar via de FIA website.