
Sainz ontboden door stewards Singapore Grand Prix om DRS-overtreding
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
CONTENT:
Laat oproep voor Sainz in Singapore
De stewards van de Grand Prix van Singapore hebben Carlos Sainz opgeroepen voor een gesprek. De coureur van Atlassian Williams Racing moet zich om 23:30 uur lokale tijd melden bij de wedstrijdleiding. Een teamvertegenwoordiger van Williams moet ook bij het gesprek aanwezig zijn.
De oproep kwam om 23:06 uur. Document 35 van de FIA vermeldt de reden voor het gesprek. Sainz zou artikel 3.10.10 g van het technisch reglement hebben overtreden. Dit artikel gaat over het DRS-systeem van de auto.
Wat is artikel 3.10.10 g
Het technisch reglement van de FIA bevat strikte regels over het DRS-systeem. DRS staat voor Drag Reduction System. Dit systeem zorgt ervoor dat coureurs de achtervleugel kunnen openen op rechte stukken. De auto krijgt dan minder luchtweerstand en kan harder rijden.
Artikel 3.10.10 g beschrijft hoe het DRS-systeem moet werken. De regels gaan over de constructie van het systeem. Ook staat erin beschreven wanneer coureurs het systeem mogen gebruiken. Teams moeten zich aan deze regels houden tijdens alle sessies van een raceweekend.
Mogelijke gevolgen voor Sainz
De stewards gaan het incident onderzoeken tijdens het gesprek. Sainz en zijn team krijgen de kans om uitleg te geven. De stewards bekijken dan of er daadwerkelijk een overtreding heeft plaatsgevonden.
Als de stewards een overtreding vaststellen, kunnen zij een straf opleggen. Mogelijke straffen variëren van een geldboete tot een gridstraf. In extreme gevallen kan een coureur worden uitgesloten van een sessie of de race.
Verloop van het weekend
De Grand Prix van Singapore vindt plaats van 3 tot 5 oktober 2025. De oproep kwam na afloop van de eerste dag van het raceweekend. Vrijdag vonden de eerste en tweede vrije training plaats op het stratencircuit van Marina Bay.
Sainz rijdt dit seizoen voor Williams. Hij maakte eerder dit jaar de overstap naar het team uit Grove. De Spanjaard hoopt dit weekend goed te presteren op het stratencircuit.
Het panel van stewards
Vijf stewards vormen het panel in Singapore. Gerd Ennser, Loïc Bacquelaine, Natalie Corsmit, Derek Warwick en Paul Ng behandelen alle incidents tijdens het raceweekend. Derek Warwick is een voormalig Formule 1-coureur. Hij rijdt al jaren als steward bij races.
De stewards bekijken alle klachten en overtredingen. Zij spreken coureurs en teams als dat nodig is. Na het gesprek volgt meestal binnen enkele uren een beslissing.
Technische controles in de Formule 1
De FIA controleert alle auto’s op naleving van het technisch reglement. Deze controles vinden plaats voor, tijdens en na alle sessies. De technische delegatie meet en weegt auto’s. Ook controleren zij of alle onderdelen aan de regels voldoen.
Het DRS-systeem krijgt extra aandacht van de technische commissarissen. Het systeem moet aan strikte eisen voldoen. De opening van de achtervleugel mag niet groter zijn dan toegestaan. Ook moet het systeem op het juiste moment werken.
Vervolg van de zaak
Het gesprek met de stewards vindt vrijdagavond laat plaats. Williams en Sainz krijgen de tijd om hun zaak toe te lichten. De stewards nemen daarna een beslissing over het vermeende incident.
De uitkomst van het gesprek wordt bekend via een officieel document van de FIA. Dit document verschijnt op de website van de autosportfederatie. Ook wordt het document gedeeld met alle teams en media.
Zaterdag staat de derde vrije training op het programma. Later op de dag volgt de kwalificatie voor de Grand Prix van zondag.
Laat oproep voor Sainz in Singapore
De stewards van de Grand Prix van Singapore hebben Carlos Sainz opgeroepen voor een gesprek. De coureur van Atlassian Williams Racing moet zich om 23:30 uur lokale tijd melden bij de wedstrijdleiding. Een teamvertegenwoordiger van Williams moet ook bij het gesprek aanwezig zijn.
De oproep kwam om 23:06 uur. Document 35 van de FIA vermeldt de reden voor het gesprek. Sainz zou artikel 3.10.10 g van het technisch reglement hebben overtreden. Dit artikel gaat over het DRS-systeem van de auto.
Wat is artikel 3.10.10 g
Het technisch reglement van de FIA bevat strikte regels over het DRS-systeem. DRS staat voor Drag Reduction System. Dit systeem zorgt ervoor dat coureurs de achtervleugel kunnen openen op rechte stukken. De auto krijgt dan minder luchtweerstand en kan harder rijden.
Artikel 3.10.10 g beschrijft hoe het DRS-systeem moet werken. De regels gaan over de constructie van het systeem. Ook staat erin beschreven wanneer coureurs het systeem mogen gebruiken. Teams moeten zich aan deze regels houden tijdens alle sessies van een raceweekend.
Mogelijke gevolgen voor Sainz
De stewards gaan het incident onderzoeken tijdens het gesprek. Sainz en zijn team krijgen de kans om uitleg te geven. De stewards bekijken dan of er daadwerkelijk een overtreding heeft plaatsgevonden.
Als de stewards een overtreding vaststellen, kunnen zij een straf opleggen. Mogelijke straffen variëren van een geldboete tot een gridstraf. In extreme gevallen kan een coureur worden uitgesloten van een sessie of de race.
Verloop van het weekend
De Grand Prix van Singapore vindt plaats van 3 tot 5 oktober 2025. De oproep kwam na afloop van de eerste dag van het raceweekend. Vrijdag vonden de eerste en tweede vrije training plaats op het stratencircuit van Marina Bay.
Sainz rijdt dit seizoen voor Williams. Hij maakte eerder dit jaar de overstap naar het team uit Grove. De Spanjaard hoopt dit weekend goed te presteren op het stratencircuit.
Het panel van stewards
Vijf stewards vormen het panel in Singapore. Gerd Ennser, Loïc Bacquelaine, Natalie Corsmit, Derek Warwick en Paul Ng behandelen alle incidents tijdens het raceweekend. Derek Warwick is een voormalig Formule 1-coureur. Hij rijdt al jaren als steward bij races.
De stewards bekijken alle klachten en overtredingen. Zij spreken coureurs en teams als dat nodig is. Na het gesprek volgt meestal binnen enkele uren een beslissing.
Technische controles in de Formule 1
De FIA controleert alle auto’s op naleving van het technisch reglement. Deze controles vinden plaats voor, tijdens en na alle sessies. De technische delegatie meet en weegt auto’s. Ook controleren zij of alle onderdelen aan de regels voldoen.
Het DRS-systeem krijgt extra aandacht van de technische commissarissen. Het systeem moet aan strikte eisen voldoen. De opening van de achtervleugel mag niet groter zijn dan toegestaan. Ook moet het systeem op het juiste moment werken.
Vervolg van de zaak
Het gesprek met de stewards vindt vrijdagavond laat plaats. Williams en Sainz krijgen de tijd om hun zaak toe te lichten. De stewards nemen daarna een beslissing over het vermeende incident.
De uitkomst van het gesprek wordt bekend via een officieel document van de FIA. Dit document verschijnt op de website van de autosportfederatie. Ook wordt het document gedeeld met alle teams en media.
Zaterdag staat de derde vrije training op het programma. Later op de dag volgt de kwalificatie voor de Grand Prix van zondag.