De Crashgate-affaire is een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de Formule 1 en heeft het imago van de sport aanzienlijk beschadigd. Het gebeurde tijdens de Grand Prix van Singapore in 2008, toen de Renaultsport F1-coureur Nelson Piquet Jr. op bevel van teambaas Flavio Briatore opzettelijk crashte tijdens de race.
De crash zorgde ervoor dat zijn teamgenoot Fernando Alonso in staat was om de race te winnen, omdat de safety car op het circuit kwam en de overige coureurs de tijd moesten inhalen die zij verloren hadden door de crash. De affaire kwam aan het licht toen Piquet Jr. in 2009 ontslag nam bij Renault en openbaar maakte dat hij op bevel van Briatore had gecrasht. Hij beweerde dat hij onder druk was gezet om deze actie te ondernemen, omdat het team in moeilijkheden verkeerde en dringend behoefte had aan een overwinning.
De Crashgate-affaire leidde tot een onderzoek van de FIA, de internationale autosportfederatie die verantwoordelijk is voor het beheer van de Formule 1. Tijdens het onderzoek werden Briatore en Renault-ingenieur Pat Symonds beschuldigd van het opzettelijk creëren van de crash. Briatore ontkende de aantijgingen en beweerde dat Piquet Jr. zelf op het idee was gekomen om te crashten.
Schorsing en ban
Op 4 september 2009 werd Briatore door de FIA geschorst voor onbepaalde tijd en het Renault F1-team kreeg een boete van $5 miljoen. Het was de eerste keer in de geschiedenis van de Formule 1 dat een teambaas werd geschorst vanwege een dergelijk schandaal. De schorsing van Briatore werd later omgezet in een levenslange ban van de Formule 1, hoewel deze ban later werd opgeheven door de Internationale Sporttribunalen.
De affaire had ook een aanzienlijke impact op het imago van Renault in de Formule 1. Het team had al enkele jaren moeite om zich te handhaven in de sport en de Crashgate-affaire was de druppel die de emmer deed overlopen.
Stoppen met de Formule 1
In 2011 besloot Renault om zich terug te trekken uit de Formule 1, waarbij het team werd overgenomen door Lotus Racing. Hoewel het team in de jaren daarna enkele succesvolle seizoenen had, werd het in 2015 opnieuw overgenomen en hernoemd tot Renault Sport F1 Team.
Hoewel de Crashgate-affaire de aandacht vestigde op de rol van de teambaas en de ingenieurs in de sport, wees het ook op de rol van de coureurs zelf en de druk die zij ondergaan om te presteren. Piquet Jr. beweerde dat hij onder druk was gezet om de crash te veroorzaken, maar hij was ook een coureur die moeite had om zich te handhaven in de Formule 1. Sommigen suggereerden dat de Crashgate-affaire een uitlaatklep was voor Piquet Jr. om zijn frustraties over zijn prestaties in de sport te uiten.
Het incident bracht ook de kwestie van de veiligheid in de Formule 1 naar voren, aangezien Piquet Jr. zijn leven op het spel zette door opzettelijk te crashten. De FIA nam daarom een aantal maatregelen om de veiligheid van de coureurs te verbeteren, zoals het opleggen van strengere regels voor de veiligheid van de wagens.
De Crashgate-affaire bleef lange tijd een schaduw werpen over de Formule 1 en heeft het imago van de sport aanzienlijk beschadigd. Hoewel de affaire inmiddels meer dan tien jaar geleden plaatsvond, blijft het een belangrijk moment in de geschiedenis van de sport en een waarschuwing voor de gevaren van winstbejag en het schenden van de regels.