Stefano Domenicali voorziet een mogelijke breuk in de heersende dominantie van Red Bull Racing. Het vertrek van ontwerper Adrian Newey zou impact kunnen hebben op de prestaties van het team. Begin 2025 eindigt Newey’s negentienjarige karwei bij Red Bull. Hoewel de briljante technicus al enige tijd niet meer fulltime betrokken is bij de Formule 1-projecten van het team, heerst de verwachting dat zijn afscheid niet zonder gevolgen blijft.
De leidinggevende van de Formule 1 benadrukt het belang van innerlijke stabiliteit binnen een geavanceerde sportorganisatie. “Als zo’n sterk team met interne veranderingen geconfronteerd wordt, is het denk ik een natuurlijke gang van zaken dat prestaties onder druk kunnen komen te staan,” aldus Domenicali. Hij stelt duidelijk dat dit geen ongegronde verwachting is: “Ik denk niet dat ik iets vreemds suggereer door te stellen dat de huidige dominantie potentieel kan eindigen.”
Red Bull’s huidige dominantie
Sinds de invoering van de nieuwe grondeffect-reglementen in 2022, domineert Red Bull met Max Verstappen steevast het Formule 1-veld. Ondanks deze prestatie-overmacht, liggen signalen op tafel die suggereren dat dit enige toeschouwerservaring beïnvloedt. In tegenspraak daarmee aant hij erop dat cijfers anders laten zien: races uitverkocht, groeiend aantal sponsors en een toename in toeschouwersaantallen.
“Domenicali legt uit dat verandering in het kijkgedrag en overkoepelende platforms bevolking invloed hebben. “De wijze waarop sportevenementen worden beleefd varieert tegenwoordig sterk, en dit geldt ook voor Formule 1 Grands Prix. Platforms bieden ruimschoots alternatieve manieren om deze sport te volgen,” legt hij uit.
Geen inmenging bij Horner’s kwestie
Het opdwarrelende stof rondom Newey’s vertrek vult af en toe de recente tumultueuze periode rond Red Bull aan. Onderzoeken naar beweerd grensoverschrijdend gedrag door teambaas Christian Horner hebben geloste onrust veroorzaakt. Toch stelde Domenicali duidelijke dat de sport zich hier buiten heeft gehouden.
In beknopte bewoordingen verzekerde Domenicali dat teams hun eigen reguleringssystemen aanhouden. “Als Formule 1 laten we hen hun eigen interne gedragscodes en regelgeving bewaken, daarbij zijn zij verantwoordelijk,” gaf hij aan. De rollercoaster van emoties rond Horner erfde geen nadelig effect op de algehele status van Formule 1.