De bolide van Red Bull is dé auto om te verslaan komend jaar. Veel teams hebben ervoor gekozen om voor hun ontwerp naar de vorige ontwerpen van Red Bull te kijken. Ferrari heeft er bewust voor gekozen om hun eigen weg te blijven volgen. Dit is ook een bewuste keuze volgens Enrico Cardile. Hij is verantwoordelijk voor de aerodynamica bij het team uit Maranello.
We blijven onze eigen weg gaan
We blijven onze eigen wegen inslaan, aldus Cardile. We hebben dat vorig jaar gedaan en de jaren ervoor hebben we ook elke keer onze eigen weg gezocht. Elk jaar is het een uitdaging om bestuurbaarheid en aerodynamica te combineren. We hebben de richting gekozen die ons het beste lijkt.
Wat betreft Red Bull. Ook de Italiaan ziet dat veel teams Red Bull proberen te kopiëren. Het is immers de allerbeste auto die vorig jaar een bizar dominant seizoen kende. “Natuurlijk kijken we naar wat Red Bull doet, maar we weten ook niet wat zij in de toekomst gaan doen”. Daarom hebben we gedaan wat we gedaan hebben. We vertrouwen erop dat het ontwerp van de nieuwe Ferrari competitief is.
Over Red Bull zegt men niet zoveel
Elke team heeft komend seizoen de taak om Red Bull uit gaan dagen. Na 2 dominante jaren van Red Bull is elk team erop gebrand om ze het vuur aan de schenen te leggen. Ferrari wil hierin niet te veel speculeren. In 2023 waren zij het enige team dat een race wist te winnen, al was dit mogelijk door een offday van zowel Max Verstappen als Red Bull.
We hebben hard gewerkt in de fabriek
Of het ontwerp van Ferrari het op kan nemen tegen Red Bull? “Dat is moeilijk om iets over te zeggen”, aldus Cardile. Natuurlijk is het logisch dat men kijkt naar het ontwerp van Red Bull, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ferrari heeft in ieder geval heel hard gewerkt. In de winter is een auto ontwikkeld die minstens mee moet gaan doen voor de overwinningen. Of de auto ook echt met de Red Bull kan concurreren? “In Bahrein zullen we zien hoe groot het gat nog is”, sluit de Italiaan af.