FIA-president overweegt versoepeling omstreden scheldwoordenregels
De regels rond schelden en ongepast taalgebruik in de autosport staan op het punt te veranderen. FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft aangekondigd de omstreden Appendix B van de internationale sporting code te willen herzien na aanhoudende kritiek van coureurs. De regelgeving, die begin dit jaar werd aangescherpt, leidde tot stevige boetes voor coureurs die krachttermen gebruikten tijdens interviews.
Feedback uit zeven wereldkampioenschappen
“Na constructieve feedback van coureurs uit onze zeven FIA-wereldkampioenschappen overweeg ik verbeteringen aan Appendix B,” schreef Ben Sulayem op sociale media. “Als voormalig rallycoureur begrijp ik de uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd beter dan de meesten.”
De FIA-president benadrukte dat de sporting code een centraal onderdeel blijft om de sport toegankelijk te houden. “Mensen maken de regels en mensen kunnen de regels verbeteren. Dit principe van voortdurende verbetering is iets waar ik altijd in heb geloofd.”
Stevige boetes in WRC
De aanscherpingen van begin dit jaar zorgden voor veel discussie. In het World Rally Championship kreeg Hyundai-coureur Adrien Fourmaux een boete van 10.000 euro nadat hij een krachtterm gebruikte tijdens een interview. Hij verwees naar een incident waarbij hij vergeten was zijn helm vast te maken, wat hem tijd kostte. De Fransman noemde dit een “f***-up”, wat hem de boete opleverde.
Na dit voorval besloten rallycoureurs tijdens de volgende ronde in Kenia te protesteren door de gangbare interviews na afloop van een rallyproef te beperken tot enkele woorden. De coureurs richtten zelfs een eigen vakbond op, de World Rally Drivers’ Alliance (WoRDA).
Onderscheid tussen competitie en media
Volgens de huidige regels kunnen F1-coureurs boetes krijgen oplopend tot 120.000 euro voor herhaalde overtredingen binnen twee jaar. Bij driemaal schelden binnen die periode dreigt zelfs een raceverbod en puntenaftrek.
De FIA heeft inmiddels verduidelijkt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen taalgebruik tijdens races en in interviews. Coureurs hoeven geen boetes te verwachten wanneer zij op de boordradio schelden, maar bij interviews geldt een strengere norm.
Verwachte aanpassingen
Hoewel Ben Sulayem nog geen concrete tijdlijn heeft aangegeven voor de wijzigingen, wordt verwacht dat er voor de Grand Prix van Miami meer duidelijkheid komt. De aankondiging volgt in een jaar waarin Ben Sulayem herverkiezing als FIA-president nastreeft.
Max Verstappen was een van de coureurs die openlijk kritiek uitte op de regelgeving. Na een incident in Saoedi-Arabië weigerde hij commentaar te geven: “Ik weet dat ik hier niet mag vloeken, maar tegelijkertijd mag je ook niet kritisch zijn in een vorm die ‘schadelijk’ kan zijn. Er zijn veel regels, dus het is beter om er niet over te praten.”