In de Formule 1 is de windtunnel een essentiële faciliteit waar aerodynamische geheimen cruciaal zijn voor de prestaties op de baan. Het delen van een windtunnel door verschillende teams kan zorgen voor bezorgdheid over de overdracht van kennis en gegevens. Mercedes en Aston Martin, die dezelfde windtunnel gebruikten, hebben een opmerkelijke maatregel genomen om absolute vertrouwelijkheid te garanderen: het gebruik van gescheiden toegangsdeuren.
Strikte maatregelen voor samenwerking
In de laatste fase van het seizoen 2023 gingen gesprekken niet alleen over de racestrategieën en -resultaten, maar ook over de samenwerkingen tussen de teams. De relatie tussen Red Bull en zusterteam AlphaTauri zorgde voor ophef toen het kleinere team, na een reeks agressieve upgrades, een sprong maakte van de laatste naar de achtste plaats in het puntenklassement. De FIA bevestigde na onderzoek dat beide teams de regels met betrekking tot het delen van onderdelen en intellectuele eigendom respecteerden. Dit alles speelde terwijl Aston Martin zijn eigen windtunnel voltooide, waarmee een einde kwam aan de afhankelijkheid van de faciliteit van motorleverancier Mercedes.
De aanpak van Aston Martin en Mercedes
Tom McCullough, performance directeur bij Aston Martin, verklaarde hoe de teams omgingen met deze samenwerking. Hij benadrukte maar liefst het gebruik van verschillende toegangsdeuren om de geheimhouding te waarborgen. De FIA houdt strikt toezicht en voert regelmatig inspecties uit om te zorgen dat alles volgens de regels gaat. Elk team had eigen mensen die de testsessies runden, wat bijdraagt aan een sterke scheiding tussen de activiteiten van de twee teams.
Transparantie en inspecties door de FIA
Hoewel sommigen hun ogen richtten op de relatie tussen teams zoals Red Bull en AlphaTauri, onderstreepte McCullough de transparantie die vereist is wanneer de FIA inspecties uitvoert. Teams moeten bereid zijn om alles op tafel te leggen. Hij verzekert dat de FIA nauwlettend toeziet op de samenwerking tussen AlphaTauri en Red Bull, niet in de laatste plaats omdat hun auto’s in dezelfde windtunnel getest worden en ze wellicht vergelijkbare Computational Fluid Dynamics (CFD) hulpmiddelen gebruiken.
Ontwikkelingen en regelgeving
De regels in de Formule 1 zijn in de loop der tijd aangepast en teams zoeken constant naar manieren om deze optimaal te benutten. McCullough suggereert dat AlphaTauri misschien wel hun eigen aerodynamische filosofie heeft ontwikkeld, maar door de gebruikte middelen en technologieën is er een duidelijke convergentie met Red Bull waarneembaar. De strategie lijkt te zijn om alles te kopen wat binnen de regels valt, zoals de versnellingsbak en ophanging, en vervolgens dit te ontwikkelen binnen een bepaalde filosofie.