
Foto: Red Bull Content Pool
Hadjar reageert op mogelijke vervroegde promotie naar Red Bull
đź’ Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Isack Hadjar heeft zich uitgesproken over de mogelijkheid om nog voor het einde van dit seizoen de overstap te maken naar Red Bull Racing. De coureur, die dit jaar indruk maakt bij Racing Bulls, noemt het idee om de laatste races in de auto van Yuki Tsunoda te rijden “interessant” en “een goed idee”.
Hadjar ziet voordelen maar ook nadelen
De vraag of Hadjar de laatste drie races van dit seizoen zou willen rijden voor het hoofdteam, werd hem gesteld tijdens de aanloop naar de Grand Prix van de Verenigde Staten. “Ja, zeker. Ik denk dat dat voordelig zou zijn”, antwoordde de Fransman. Hij voegde eraan toe dat hij elke kans zou grijpen om vooruitgang te boeken als die zich aandient.
Toch ziet Hadjar ook een keerzijde. De auto van volgend jaar wordt gebouwd volgens compleet andere regels. “Het is ook een beetje zinloos”, gaf hij toe. De nieuwe reglementen voor 2026 betekenen dat ervaring met de huidige auto beperkte waarde heeft voor de toekomst.
Kennismaken met het team
Een vervroegde overstap zou Hadjar wel helpen om het team beter te leren kennen. Toen hem gevraagd werd of een wissel met Tsunoda nuttig zou zijn voor het opbouwen van relaties binnen Red Bull Racing, bevestigde hij dat. “Het helpt zeker. Absoluut”, zei Hadjar. Hij gaf aan dat hij er zelf niet over had nagedacht, maar het voorstel interessant vindt.
Tunnelvisie op de baan
Over de timing van een mogelijke beslissing had Hadjar nog niets gehoord. Helmut Marko meldde dat Red Bull na de Grand Prix van Mexico een keuze maakt over de rijdersbezetting voor 2026. “Dat wist ik niet”, reageerde Hadjar. Hij benadrukte dat alle speculatie zijn aanpak niet verandert. “Als ik in de auto zit, denk ik echt nergens anders aan dan het beste te doen wat ik kan.”
Waarom een wissel ter sprake komt
Tsunoda stapte dit seizoen na twee races over van Racing Bulls naar Red Bull Racing als vervanger van Liam Lawson. De Japanner heeft het lastig bij het team uit Milton Keynes. In zestien races voor Red Bull scoorde hij slechts vier keer punten.
De samenwerking tussen Red Bull en Honda loopt aan het einde van dit seizoen af. Honda steunde Tsunoda altijd. Het merk speelde een rol bij zijn promotie naar het hoofdteam voor de Grand Prix van Japan in Suzuka. Zonder die steun wordt de toekomst van Tsunoda onzeker.
Financiële obstakels
Een wissel voor het einde van het seizoen lijkt onwaarschijnlijk. Red Bull zou miljoenen moeten betalen aan Honda om Tsunoda voor het einde van 2025 te vervangen. Die financiële hindernis maakt een vervroegde switch lastig.
Toekomst bij Aston Martin
Voor Tsunoda lijkt zich een andere deur te openen. Aston Martin gaat vanaf 2026 samenwerken met Honda. Het team zoekt een nieuwe reserve coureur omdat Felipe Drugovich terugkeert naar de racerij in de Formule E. Tsunoda wordt gelinkt aan die reserverol bij Aston Martin. Het team heeft Fernando Alonso en Lance Stroll tot eind 2026 als race coureurs en zegt de rest van de rijdersbezetting later bekend te maken.
Indruk bij Racing Bulls
Hadjar beleeft een sterk debuutseizoen in de Formule 1. Bij Racing Bulls liet hij zien klaar te zijn voor een volgende stap. Tijdens de Grand Prix van Nederland op Zandvoort behaalde hij zijn eerste podium. Die prestatie versterkte de verwachting dat hij volgend jaar naast Max Verstappen rijdt bij Red Bull Racing.
Sinds hij deel uitmaakt van het Red Bull-programma heeft Hadjar één doel voor ogen gehad. “Ik heb dit altijd gewild. Het doel was altijd om Red Bull-coureur te worden”, verklaarde hij. Of dat al voor het einde van dit seizoen gebeurt of pas in 2026, wordt na de race in Mexico duidelijk.