Late beslissing kost Hamilton vijf startposities in Italië

Foto: Ferrari

F1Head

Hamilton krijgt gridstraf in Italië vanwege fout in opwarmronde Nederlandse GP

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 2 september 2025 om 15:32

Lewis Hamilton moet tijdens de Italiaanse Grand Prix vijf plaatsen achteruit starten. De Ferrari-coureur kreeg deze straf voor overtredingen tijdens de opwarmronden in Zandvoort. De stewards maakten hun beslissing pas bekend na de race.

Te hard door de laatste bocht

Hamilton reed te snel tijdens zijn verkenningsronden voor de start van de Nederlandse Grand Prix. Race director Rui Marques had alle teams gewaarschuwd dat er bij lichtpaneel 18, vlak na de laatste bocht, een dubbel geel signaal zou branden.

Dit betekende dat coureurs flink moesten afremmen en klaar moesten zijn om te stoppen. Hamilton verminderde zijn snelheid wel met ongeveer 20 kilometer per uur vergeleken met zijn trainingsronden. De stewards vonden dit echter niet voldoende.

Twee overtredingen tegelijk

De Brit overtrad ook artikel 44.1 van het reglement. Deze regel schrijft voor dat coureurs die meer dan één verkenningsronde rijden, de pitstraat moeten gebruiken bij sterk verminderde snelheid.

Uit de telemetrie bleek dat Hamilton zijn gaspedaal slechts 10 tot 20 procent minder gebruikte. Ook remde hij maar 70 meter eerder dan normaal. De stewards oordeelden dat dit niet genoeg was.

Waarom zo laat beslist?

De overtredingen vonden plaats ruim een half uur voor de start. Toch wachtten de stewards tot na de race met hun beslissing. Zij verklaarden dat ze tijd nodig hadden om alle beschikbare telemetrie te bekijken.

“We hebben de telemetrie in het FIA-systeem doorgenomen. We hebben het team ook gevraagd hun telemetrie aan te leveren. Dit kostte tijd en daarom werd onze beslissing uitgesteld,” legden de stewards uit.

Ferrari werd om 17:05 lokale tijd opgeroepen, ongeveer een half uur na de finish. De data van Ferrari bleek te verschillen van de eerste FIA-gegevens.

Mildere straf door omstandigheden

Normaal gesproken krijgt een coureur een 10-seconden stop-and-go straf voor het negeren van dubbel geel. Deze straf wordt omgezet naar een gridstraf van 10 plaatsen als de coureur deze niet tijdens de race kan uitzitten.

De stewards hielden rekening met verzachtende omstandigheden. Hamilton had wel degelijk afgeremd, ook al was het niet voldoende. Daarom kreeg hij een mildere straf van vijf gridplaatsen en twee strafpunten in plaats van drie.