Het intensieve investeren in een Formule 1-team wordt niet altijd beloond met evenredige resultaten. Aston Martin, met zijn beroemde eigenaar Lawrence Stroll, ondervindt dit nu aan den lijve. Ondanks miljoeneninvesteringen, wereldkampioenen achter het stuur en een vernieuwde infrastructuur, blijft het succes uit. De geduldige miljardair bereikt zijn limiet terwijl Aston Martin opnieuw worstelt om terrein te winnen.
Geen top-vijf team meer
Aston Martin begon 2024 als een van de tien vooraanstaande teams. Met Fernando Alonso die zich in de top zes kwalificeerde in vier van de eerste vijf races, leek het de goede kant op te gaan. Alhoewel Alonso vaak terrein verloor tijdens de races, waren de resultaten acceptabel; het team stond slechts 12 punten achter Mercedes.
Naarmate het seizoen vorderde, kwam echter de realiteit aan het licht. McLaren’s nieuwe upgrades en Ferrari’s verbeterde SF-24 deden Aston Martin verder terugvallen. Zelfs de relatief kleine verbeteringen van Mercedes werden een probleem. Van de gerapporteerde upgrades in Imola was weinig effect zichtbaar. Gedurende de laatste drie races zakte het team dramatisch terug. Verkeerde strategie en pech speelden mee, maar de trend was duidelijk verontrustend.
Een zorgwekkende herhaling
Teambaas Mike Krack miste een geplande mediasessie na de race vanwege rode vlag vertraging, maar de problemen werden duidelijk uit de teamverklaring zelf. Krack gaf toe dat ze het moeilijk hadden in Monaco en bekritiseerde de prestaties van hun raceauto. Hij benadrukte dat er snel betere prestaties moeten komen. De ontwikkeling tijdens het seizoen gaat nog teleurstellend, hoewel de plannen voor 2024 als ‘agressief’ werden geclassificeerd.
Al deze factoren hebben resulteerd in dat Aston Martin verder wegzakte van de topteams, dichtbij de middenmoot. Hoewel het team zijn upgrade implementaties sierde met strategieën om koning ten top te wechten, blijkt nu dat de daadwerkelijke verbeteringen kromp blijven.
Een grote test van geduld
De resultaten vallen sterk tegen. Dit zou gevolgen kunnen hebben binnen het team. Krack gaf toe dat de AMR24 “moeilijk te besturen” is en spraken over grote obstakels die nemen anul als problemen met de drijfbaarheid.
Met een nieuwe F1 campus en andere voorzieningen verwacht Stroll resultaten. Het nieuwe windtunnelproject en de upcoming Honda-motordeal vanaf 2026 moeten helpen, maar Stroll wil al eerder resultaat zien. Berichten zoals die van Italiaanse publicatie La Gazzetta dello Sport, die melding maakten van mogelijke besprekingen met Mattia Binotto, geven een glimp van mogelijke interne veranderingen.