McLaren verdedigt controversiële teamorder bij Piastri en Norris

Foto: Red Bull Content Pool

F1Head

McLaren verdedigt controversiële teamorder bij Piastri en Norris

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 7 september 2025 om 20:52

McLaren zorgde voor grote ophef tijdens de Italiaanse Grand Prix door Oscar Piastri te vragen plaats te maken voor Lando Norris. Het team verdedigde de beslissing als een kwestie van eerlijkheid, maar rivalen en experts twijfelen aan de juiste keuze.

Langzame pitstop zorgt voor chaos

Norris lag de hele race voor Piastri tot de late pitstops. McLaren koos ervoor om Piastri eerst naar binnen te halen om hem te beschermen tegen Charles Leclerc. Een ronde later kwam Norris naar binnen, maar zijn wissel ging mis.

Het linkervoor wiel bleef hangen tijdens Norris’ stop. Dit kostte hem vier seconden extra tijd. Piastri sprong hierdoor naar de tweede plaats, voor zijn teamgenoot.

McLaren gaf Piastri direct de opdracht om Norris weer te laten passeren. “Dit is een beetje zoals Hongarije vorig jaar. We stopten om teamredenen, laat Lando voorbij en jullie mogen vrij racen,” zei race-engineer Tom Stallard.

Piastri toont zijn onvrede

De Australiër was niet blij met de instructie. “We zeiden dat een langzame pitstop deel uitmaakte van het racen. Ik begrijp niet wat er veranderd is,” antwoordde Piastri gefrustreerd over de boordradio.

Toch volgde hij het bevel op. Piastri liet Norris passeren en viel terug naar de derde plaats. De wissel leverde Norris drie extra punten op in het kampioenschap.

Na de finish bleef Piastri diplomatiek. Hij noemde het een “moeilijke race” en bedankte zijn team voor de inzet. Norris reageerde niet toen McLaren zich verontschuldigde voor de trage pitstop.

Verstappen lacht McLaren uit

Max Verstappen, die de race won, begreep niets van McLarens beslissing. “Ha! Alleen vanwege die langzame stop?” lachte hij over de radio. Zijn engineer antwoordde dat het McLarens zaak was om eerlijkheid tussen de coureurs te bewaren.

Stella verdedigt teamorders

Teambaas Andrea Stella stond volledig achter de keuze. “Dit gaat niet alleen om eerlijkheid, maar om consistentie met onze principes,” legde hij uit na de race.

Stella benadrukte dat het team Piastri eerst naar binnen haalde om tactische redenen. “We hadden de duidelijke bedoeling dat dit niet zou leiden tot een wissel van posities,” zei hij.

Het team wilde wachten op een mogelijke safety car of rode vlag. Door Piastri eerst te laten stoppen konden ze hem beschermen tegen Leclerc. “We dachten dat het juiste was om terug te keren naar de situatie voor de pitstop,” aldus Stella.

Wolff waarschuwt voor precedent

Mercedes-baas Toto Wolff ziet problemen ontstaan voor McLaren. “Je creëert een precedent dat heel moeilijk ongedaan te maken is,” waarschuwde hij.

“Wat als het team weer een fout maakt die geen pitstop betreft? Ga je ze dan weer wisselen?” vroeg Wolff zich af. Hij voorspelt dat McLaren later dit seizoen antwoord moet geven op deze vraag.

Sauber-teambaas Jonathan Wheatley denkt dat McLaren vooraf had afgesproken om te wisselen bij teamfouten. “Ze hebben duidelijk geleerd van vorig jaar,” merkte hij op.

Discussie over fairness

De beslissing zorgt voor verdeelde meningen in de paddock. Sommigen vinden het een juiste keuze om teamfouten te herstellen. Anderen zien het als onnodig ingrijpen in de race.

Norris verkleinde door de wissel zijn achterstand op Piastri tot 31 punten. Er resteren nog acht races in het seizoen. De discussie over McLarens teamorders zal de rest van het jaar blijven spelen.