Twee kandidaten strijden om Alpine stoeltje: beslissing nadert snel

Foto: Alpine

F1Head

Twee kandidaten strijden om Alpine stoeltje: beslissing nadert snel

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 12 oktober 2025 om 17:51
Alpine staat op het punt een keuze te maken voor het tweede stoeltje naast Pierre Gasly voor het seizoen 2026. Franco Colapinto heeft zijn positie versterkt na een moeilijke start. De Franse renstal verwacht binnen enkele races een beslissing te nemen.

Colapinto toont herstel na zwakke begin

De Argentijn had het lastig in zijn eerste races voor Alpine. De kloof met Gasly was groot. Teambaas Flavio Briatore uitte in augustus nog zijn twijfels. “Misschien was het niet het juiste moment om Franco in de Formule 1 te hebben,” zei hij destijds.

De recente ontwikkeling laat een ander beeld zien. Colapinto sloot de achterstand op zijn Franse teamgenoot. De statistieken van de laatste vier raceweekenden tonen een kanteling. In de kwalificaties won Colapinto drie van de vier duels. Het gemiddelde voordeel bedroeg 0,122 seconde.

Managing Director Steve Nielsen volgt de progressie nauwgezet. “Franco had een moeilijke start. We hebben gezien dat dit is genivelleerd en wat is gekalmeerd,” vertelde hij voor de Grand Prix van Singapore. “Hij heeft nu de maat van Pierre in de laatste twee of drie races. Hij staat op gelijke voet met hem.”

Beslissing valt binnen afzienbare tijd

Alpine plant de knoop door te hakken in de komende raceweekenden. Nielsen gaf aan dat het team nog enkele races nodig heeft voor een definitieve keuze.

De criteria zijn helder. “Coureurs worden als eerste afgemeten tegen hun teamgenoot,” legde Nielsen uit. “Pierre is een zeer ervaren coureur. We meten Franco af tegen Pierre. Hij heeft een goede prestatie geleverd in de laatste drie races. Als dat doorgaat, zie ik geen reden waarom hij niet in het stoeltje kan blijven.”

Het team kijkt voornamelijk intern. Colapinto en Paul Aron staan op de shortlist. Jack Doohan blijft weliswaar reserve, maar bronnen melden dat een terugkeer naar het racestoeltje onwaarschijnlijk is.

Aron als alternatief in beeld

De 21-jarige Est eindigde vorig jaar als derde in zijn eerste volledige F2-seizoen. Alpine nam hem dit jaar aan als reserve. Het team leende hem uit aan Sauber voor twee vrije trainingen in Groot-Brittannië en Hongarije. Daarna reed Aron ook in Italië in een Alpine. Voor het einde van het jaar staat nog één sessie op het programma.

Nielsen bevestigde de interesse in de jonge coureur. “Aron zit in de mix. Of er iemand anders is, denk ik op dit moment niet.”

Aron zelf houdt zich afzijdig van speculaties. “Ik weet het niet. Ik probeer gewoon het beste te doen met de kansen die ik heb en de rest is niet onder mijn controle,” zei hij vorige maand in Italië. “Ik zie het nut niet in om te veel na te denken over scenario’s die zouden kunnen gebeuren.”

Statistieken spreken in voordeel Colapinto

De cijfers laten zien dat Colapinto terrein won. In de kwalificatie-duels over het hele seizoen staat het 7-5 voor Gasly. In de races is de score identiek in het voordeel van de Fransman. De laatste vier Grands Prix vertellen echter een ander verhaal. Colapinto pakte drie van de vier kwalificaties.

In de races ging het gelijk op, met een kanttekening. Gasly startte twee keer uit de pits na wijzigingen aan de power unit en de ophanging. Colapinto behaalde het beste resultaat met een elfde plek in Nederland.

De Argentijn brengt daarnaast sponsorgeld mee. Dit maakt hem een aantrekkelijke optie voor het team. Alpine staat onderaan met slechts 20 punten. De laatste vijf raceweekenden leverde het team geen punten op. De achterstand op de zesde plaats bedraagt 52 punten met zes events te gaan.

Focus op 2026 met Mercedes-motor

Alpine richtte maanden geleden al de aandacht op de nieuwe auto voor 2026. Het seizoen brengt nieuwe reglementen. Het team stapt over op een klantmotor van Mercedes in plaats van de Renault-krachtbron.

De verwachting is dat Mercedes volgend jaar de beste motor levert. Alpine hoopt met de vroege focus op het chassis en de sterke aandrijflijn een sprong voorwaarts te maken in het klassement.

Nielsen legde uit dat de timing van de coureurskeuze samenhangt met deze focus. De identiteit van de tweede coureur was geen prioriteit. Het team bespreekt de mogelijkheden intern. Een beslissing wordt pas aan het einde van het seizoen verwacht.

Colapinto spreekt over samenwerking

De coureur uit Argentinië voelt zich op zijn gemak bij het team. “Ik ben comfortabel in het team en het meest positieve is dat we goed samenwerken,” vertelde Colapinto zondag in Singapore.

Hij toonde zich onder de indruk van de werkwijze. “De kracht en motivatie van het team zijn indrukwekkend. De inspanning die ze elk weekend leveren, zelfs als we veel worstelen met snelheid en geen oplossingen kunnen vinden op dit moment.”

De prestaties blijven achter bij de verwachtingen. Colapinto scoorde nog geen punten voor Alpine. “Hoe hard ze pushen en de doorzettingsvermogen dat ze elk weekend hebben is zeer indrukwekkend. Dat is wat ik meeneem en leer week na week. Maar op persoonlijk vlak is het zeer frustrerend en teleurstellend.”

Alpine worstelt met performance

Het Franse team beleeft een moeilijk seizoen. Sinds de naamswijziging van Renault naar Alpine in 2021 eindigde de renstal altijd in de top zes van het constructeurskampioenschap. Dit jaar dreigt die reeks te breken.

De laatste keer dat Alpine punten scoorde was in België. Gasly eindigde daar als tiende. Colapinto kwam in Zandvoort dicht bij een punt. Hij finishte net achter Esteban Ocon.

Het team stopte al vroeg met updates aan de huidige auto. Alle middelen gaan naar de ontwikkeling voor 2026. De hoop is dat deze keuze zich uitbetaalt wanneer het nieuwe tijdperk aanbreekt.

Nielsen gaf aan dat de komende races cruciaal zijn. De vorm van Colapinto bepaalt in grote mate zijn toekomst. Als de stijgende lijn doorzet, heeft Alpine weinig reden om te wisselen. De beslissing nadert. De Argentijn krijgt nog enkele races om zijn zaak te bepleiten.