Het Formule 1-team van Aston Martin heeft in de eerste helft van 2023 sterke prestaties geleverd, met vijf podiumplaatsen in zes Grands Prix. Maar de tweede seizoenshelft kan een stuk uitdagender worden voor de Britse renstal, waarschuwt Helmut Marko van Red Bull Racing. Als gevolg van de goede prestaties van de AMR23 bestaat de kans dat Aston Martin vanaf 1 juli veel tijd zal moeten besteden aan windtunneltests.
Het effect van de constructeurspositie op de windtunnel tijd
In de Formule 1 krijgt een team minder tijd voor windtunnelruns en CFD-simulaties naarmate het hoger staat in het constructeurskampioenschap. Deze regel, samen met het budgetplafond, is bedoeld om het speelveld dichter bij elkaar te brengen en de Formule 1 spannender te maken. Het budget wordt twee keer per seizoen opgemaakt. Aan het einde van het seizoen, maar ook tijdens het seizoen, op 1 juli om precies te zijn. Aston Martin eindigde het seizoen 2022 als zevende en ging de winter in met 100% van de standaardwaarde. Echter, er bestaat een kans dat ze op 1 juli tweede zullen staan in de wereldbeker. Aston Martin daalt dan van 100% van de tijd naar slechts 75% van de tijd. Dit betekent minder tijd om nieuwe onderdelen te testen.
De impact van het budgetplafond
Marko vertelt aan Motorsport.com: “Vooral zij [Aston Martin] zullen een enorme hoeveelheid windtunneltijd in het proces verliezen. Daarnaast is natuurlijk ook het budgetplafond een factor die impact kan hebben. Tot nu toe is Fernando verrassend snel en consistent geweest, maar hij heeft Max niet echt kunnen bedreigen.” Waar Aston Martin nu nog veel meer middelen heeft om Red Bull in te halen, dreigt dat voor de tweede helft van het jaar te verlopen. Marko suggereert dat het team van Lawrence Stroll in de komende weken met name serieuze updates zal moeten doorvoeren, of Red Bull zal permanent uit het zicht verdwijnen. Immers, de twee topteams zitten vanaf 1 juli in hetzelfde schuitje: bijzonder weinig windtunneltijd.
De strategie van Aston Martin voor de tweede seizoenshelft
Aston Martin’s technisch directeur Dan Fallows geeft aan dat het team de “agressieve doelen” heeft bereikt die het zichzelf heeft gesteld bij het ontwerpen van de AM23 van dit jaar. Fallows benadrukt dat toen de auto voor het eerst werd getest, het een goede correlatie vertoonde met wat de windtunnel had voorspeld. “Ik denk dat het altijd bevredigend is voor een technisch team om een auto op het circuit te hebben die min of meer doet wat je verwachtte,” zei hij.
Het team is nu geconfronteerd met de uit## Uitdagingen van beperkte windtunneltijd
Ondanks de uitdagingen die de beperkte windtunneltijd met zich meebrengt, heeft het Oostenrijkse team van Red Bull zelf iets minder windtunneltijd. Omdat Red Bull eerst staat, blijven ze op 70 procent, waar Aston Martin daalt naar 75 procent. Echter, Red Bull’s 70 procent is niet echt 70 procent, maar 63 procent. Dit komt doordat de FIA een straf van 10 procent minder windtunneltijd heeft opgelegd aan Max Verstappen en co. voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021.
Het vermogen van Aston Martin om de uitdagingen van de tweede helft van 2023 het hoofd te bieden, zal grotendeels afhangen van hun strategie en aanpassingsvermogen. Met minder tijd in de windtunnel en strikte budgetbeperkingen zullen ze creatieve en efficiënte oplossingen moeten vinden om hun prestaties op peil te houden en hun concurrenten voor te blijven. Het potentieel van de AM23 en het talent van hun rijders, gecombineerd met een sterke strategische planning, kan hen in staat stellen om deze hindernissen te overwinnen en hun succes in de Formule 1 voort te zetten.