
Foto: Shutterstock
Dit is wat de crypto industrie betekent voor de Formule 1
đź’ Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Dat Formule 1 teams goed betalende sponsoren hebben, is al vele decennia aan de orde. De bedragen die met sponsorcontracten zijn gemoeid, zijn door de jaren heen ook steeds groter geworden. Iedereen die de Formule 1 een beetje heeft gevolgd in de afgelopen jaren is wel bekend met de grote sponsoren binnen de sport zoals voorheen bijvoorbeeld Marlboro, en tegenwoordig bijvoorbeeld Duracell, Puma en Google. Sinds de opkomst van de crypto industrie en het populair worden van cryptovaluta, staan de cryptobedrijven nu ook klaar om via de Formule 1 meer naamsbekendheid te genereren. In dit artikel geven we je wat voorbeelden van sponsordeals van cryptobedrijven binnen de Formule 1 in de afgelopen jaren. Cryptobedrijven zijn inmiddels vaste sponsoren van de Formule 1, en het lijkt erop dat dit de komende jaren ook zo zal blijven. Hoewel sommige deals met cryptobedrijven al voor het einde van de looptijd werden ontbonden, zijn andere deals voor lange duur bedoeld
ByBit Crypto exchange – sponsor van het Oracle Red Bull Racing team
Begin 2022 sloot het Red Bull Racing team een sponsorcontract met het Singaporese bedrijf ByBit. Het sponsorcontract is gesloten voor 3 jaar, en levert het Formule 1 team 50 miljoen dollar per jaar op. Totaal gaat de deal om maar liefst 150 miljoen dollar. En daarmee was het op dat moment binnen de Formule 1 de grootste sponsordeal die ooit was gesloten met een cryptobedrijf. Het logo van cryptobedrijf ByBit prijkt inmiddels dus alweer even op de Formule 1 auto’s, waaronder die van de F1 coureurs Max Verstappen en Sergio Perez. Omdat zij in de voorbije periode zeer goede resultaten hebben behaald, kan worden geconcludeerd dat ByBit een hele goede zet heeft gedaan met het getekende sponsorcontract met Red Bull.
ByBit is overigens een online handelsplatform voor cryptovaluta, een zogeheten crypto exchange. Je kunt er handelen in vele honderden cryptomunten. Maar het bedrijf doet veel meer dan alleen het faciliteren van handel in cryptovaluta, want er worden ook allerlei andere crypto- en beleggingsproducten aangeboden. Weten wat dit bedrijf allemaal doet, en welke voordelen het platform heeft? Lees dan deze ByBit review maar eens.
Velas Blockchain – voormalig sponsor van het Ferrari team
In 2021 sloot het Ferrari Formule 1 team een sponsordeal met het Velas Blockchain project. Hiervoor werd 30 miljoen dollar per jaar betaald. In ruil hiervoor zou Velas Ferrari gebaseerde NFT’s mogen uitgeven. In de praktijk werkte Ferrari daar echter niet afdoende aan mee. Beide partijen voelden zich geschaad, en begin 2023 kwam de samenwerking dan ook tot een einde. Het totale verlies voor Ferrari zou zijn neergekomen op meer dan 50 miljoen euro. Niettemin heeft Ferrari in een kleine 2 jaar toch een mooi bedrag binnengehaald om zo de interne kosten af te dekken.
Fantom – voormalig sponsor van het Scuderia AlphaTauri Formule 1 team
Fantom is een bedrijf dat net als Velas gespecialiseerd is in blockchain technologie. In mei 2021 sloegen Fantom en Alpha Tauri de handen ineen, voor een sponsoring van het Formule 1 team. Fantom kon hierdoor direct veel meer naamsbekendheid krijgen. Immers, Formule 1 is een van de best bekeken sporten ter wereld. De logo’s op de wagens van het raceteam worden dan ook door iedereen gezien. Het Fantom logo was te zien op de neus en op de halo van de Formule 1 wagens. De samenwerking tussen beide partijen zou standhouden tot eind 2022.
Crypto.com – hoofdsponsor van de Formule 1
Crypto.com is een bedrijf dat wereldwijd actief is op het gebied van cryptovaluta. Je kunt er honderden soorten crypto’s kopen en verkopen. Het platform wordt inmiddels gebruikt door meer dan 80 miljoen mensen wereldwijd, en daarmee is het een van de grootste spelers ter wereld op cryptomarkt. Het zal je dan ook niet verbazen dat juist deze partij ervoor heeft gekozen om partner te zijn van de Formule 1. Crypto.com is de titelsponsor van de Grand Prix van Miami. Het logo van het cryptobedrijf is dan ook te zien op allerlei plekken tijdens deze Formule 1 wedstrijd. Zowel langs de kant van het circuit als op het podium. Ook is de naam van het bedrijf opgenomen in de titel van deze specifieke wedstrijd. De titel van deze wedstrijd luidt officieel “Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix.” Anders dan de hiervoor beschreven samenwerkingen is de samenwerking tussen dit cryptobedrijf en de Formule 1 voor zeer lange duur in kannen en kruiken. De samenwerking startte begin 2022, en loopt maar liefst 9 jaar door, namelijk tot en met 2031.