Artikelen

Kan Max Verstappen de leiding pakken tot de laatste Grand Prix?

đź’­ Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Met nog zeven races te gaan in het Formule 1-seizoen van 2025 staat Max Verstappen plots weer volop in de schijnwerpers. Slechts een paar weken geleden hadden de meeste analisten hem al afgeschreven. Nu het kampioenschap spannender wordt, volgen steeds meer fans de races op andere manieren. Traditionele tv-uitzendingen en F1-platforms zijn niet langer de enige bron van informatie. De groei van online wedden heeft de manier waarop sommige volgers de sport beleven veranderd. Platforms zoals 888 bet maken het mogelijk om Verstappens kansen per race op de voet te volgen, met quoteringen die voortdurend worden aangepast op basis van kwalificatieresultaten, prestaties op de racedag en de stand op de ranglijst.

De cijfers worden live bijgewerkt, wat een ander soort inzicht geeft in hoe de titelstrijd zich ontwikkelt. Omdat vorm dit seizoen doorslaggevend is, zien fans dit als een extra manier om te volgen of Verstappen het kan waarmaken.

De cijfers tonen vooruitgang, maar het gat blijft groot

Sinds de zomerpauze is Verstappens vorm duidelijk verbeterd. Een tweede plaats in Zandvoort gaf het startschot, gevolgd door overwinningen in Monza en Azerbeidzjan. In drie races maakte hij 28 punten goed en bracht hij zijn achterstand terug van 97 naar 69 punten.

Als hij dat tempo vasthoudt in de komende drie races, zou hij met net iets meer dan tien punten achterstand aan de finale in Abu Dhabi beginnen. Maar dat blijft een groot “als”. De resterende circuits liggen Red Bull minder goed. In tegenstelling tot de laatste drie banen – Zandvoort, Monza en Baku – die óf pasten bij de sterke punten van de Red Bull, óf werden verreden onder koelere omstandigheden die hen hielpen.

De foutmarge is vanaf nu nul. Elk raceweekend moet bijna foutloos verlopen als Verstappen mee wil blijven doen voor de titel. Hij heeft eerder onder druk gepresteerd, maar dit keer is de uitdaging groter en de tijd om het waar te maken korter.

Kan hij iets doen wat nog niemand gelukt is?

Nog nooit is een coureur van zo ver teruggekomen met nog zo weinig races te gaan. De meest treffende vergelijking is Sebastian Vettels inhaalrace in 2012, toen hij met nog zeven races te gaan een achterstand van 39 punten wist weg te werken. Die reeks bevatte meerdere overwinningen en eindigde met een titel die hij met drie punten verschil binnenhaalde.

Ook de titel van Kimi Räikkönen in 2007 valt op: hij vocht zich terug en won met slechts één punt verschil. Maar Verstappens situatie is zwaarder. Zijn achterstand is bijna dubbel zo groot als die van Vettel toen, en de concurrentie is sterker.

McLaren beschikt over twee snelle, stabiele rijders: Oscar Piastri en Lando Norris. Beiden zijn titelkandidaten en hebben laten zien dat ze op uiteenlopende circuits kunnen winnen. Dat betekent dat Verstappen het op moet nemen tegen twee coureurs, elk ondersteund door een sterk team en een competitieve auto.

McLaren heeft het nog steeds in eigen hand – voorlopig

McLaren beleeft een seizoen om niet te vergeten. Twaalf overwinningen in zeventien races, zeven keer een 1-2 finish, en een stevige voorsprong in het constructeurskampioenschap. Oscar Piastri leidt het klassement bij de coureurs, met teamgenoot Norris niet ver daarachter. Verstappen staat derde, op 69 punten van Piastri. Op basis van die cijfers heeft McLaren nog steeds controle over hoe dit kampioenschap eindigt.

Maar één mislukte pitstop, een safety car op het verkeerde moment of een uitvalbeurt kan alles op zijn kop zetten. Verstappen hoeft McLaren niet volledig te zien instorten, een paar scheurtjes in hun vorm zijn al genoeg. De vraag is of die fouten nog op tijd komen.

Zelfs McLaren-teambaas Andrea Stella erkent het gevaar dat Verstappen vormt. Na diens zege in Baku noemde Stella hem een “bedreiging” en wees hij erop dat Red Bull sterker oogde dan verwacht. Als McLaren stabiel blijft, zal de titel waarschijnlijk naar een van hun coureurs gaan. Maar als de druk toeneemt en de resultaten gaan schommelen, zit Verstappen dichtbij genoeg om toe te slaan.

De volgende races bepalen de afloop

De komende Grands Prix zullen de eindfase van het seizoen vormgeven. Verstappen weet dat, en daarom houdt hij zich op de vlakte. Zoals hij zelf zegt: het is vanaf nu “race voor race”. Hij weet wat de auto kan als alles goed werkt, en de recente resultaten laten zien dat Red Bull weer meedoet.

Het team heeft reden om voorzichtig te zijn. Mekies heeft een “stap voor stap”-benadering benadrukt, en zelfs met de opwaartse lijn van Monza en Baku weten ze dat één slecht weekend de titeljacht volledig kan beëindigen. Daarom telt elk punt, elke afstelling en elke strategische beslissing nu zwaarder dan ooit.