FIA

Russell ontsnapt aan straf na onderzoek gele vlaggen in kwalificatie Singapore

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 4 oktober 2025 om 18:05
George Russell hoefde zondagnacht geen straf te vrezen na een onderzoek van de stewards in Singapore. De coureur van Mercedes zou mogelijk niet hebben afgeremd voor gele vlaggen tijdens de kwalificatie. De stewards besloten na bestudering van de data geen verdere actie te ondernemen.

De stewards onderzochten het rijgedrag van George Russell tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Singapore. De wedstrijdleiding meldde een mogelijke overtreding van de gele vlaggen regels. Russell reed in zijn Mercedes met startnummer 63 door een zone waar gele vlaggen werden getoond.

Het incident vond plaats om 21:17 uur tijdens de kwalificatiesessie. De wedstrijdleiding rapporteerde de zaak bij de stewards. Zij startten direct een onderzoek naar het gedrag van de Britse coureur.

Telemetrie toont aan dat Russell afremde

De stewards bekeken verschillende databronnen om tot een oordeel te komen. Ze analyseerden de tijdwaarneming, de telemetriegegevens en de beelden van de camera in de auto van Russell. Deze data moest uitwijzen of Russell wel of niet zijn snelheid minderde.

De telemetrie liet een duidelijk beeld zien. Russell haalde zijn voet van het gaspedaal in de zone waar gele vlaggen werden getoond. Dit blijkt uit de officiële gegevens van de auto.

De stewards beschouwen het lichten van het gas als een voldoende snelheidsvermindering. Ze hanteren deze lijn al langer bij dit soort situaties. Een coureur hoeft niet altijd te remmen, maar moet wel duidelijk afremmen of gas terugnemen.

Geen verdere actie nodig

Het stewardspanel kwam om 00:02 uur met de beslissing. Ze kozen ervoor om geen straf uit te delen aan Russell en zijn team. De coureur voldeed volgens hen aan de eisen die gelden bij gele vlaggen.

De regels staan beschreven in Appendix H, Artikel 2.5.5 b van de International Sporting Code. Ook Artikel 26.1a van het Formule 1 sportreglement is van toepassing. Deze regels schrijven voor dat coureurs hun snelheid moeten verminderen als er gele vlaggen worden getoond.

Gele vlaggen waarschuwen coureurs voor gevaar op de baan. Dit kan gaan om een crash, een stilgevallen auto of werkzaamheden van marshals. Coureurs moeten dan gas terugnemen en mogen niet inhalen. De veiligheid staat voorop bij deze regel.

Stewards panel in Singapore

Het stewardsteam bestond uit vijf personen. Gerd Ennser, Loïc Bacquelaine, Natalie Corsmit, Derek Warwick en Paul Ng vormden het panel. Zij nemen tijdens een Grand Prix weekend alle disciplinaire beslissingen.

De stewards werken los van de FIA. Ze baseren hun oordeel alleen op de regels en het bewijs dat ze krijgen. Teams hebben het recht om in beroep te gaan tegen beslissingen. Dit moet wel binnen een bepaalde tijd gebeuren volgens Artikel 15 van de International Sporting Code.

Mercedes ontving het document om 00:02 uur in de nacht na de kwalificatie. Het team hoefde geen verdere actie te ondernemen. Russell kon zich de volgende dag gewoon voorbereiden op de race.

De stewards benadrukken in hun document dat coureurs alert moeten blijven op gele vlaggen. Het is een belangrijke veiligheidsregel in de Formule 1. Overtredingen kunnen leiden tot gridstraffen of tijdstraffen tijdens de race.

Het volledige document van de stewards is hier te vinden.

De stewards onderzochten het rijgedrag van George Russell tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Singapore. De wedstrijdleiding meldde een mogelijke overtreding van de gele vlaggen regels. Russell reed in zijn Mercedes met startnummer 63 door een zone waar gele vlaggen werden getoond.

Het incident vond plaats om 21:17 uur tijdens de kwalificatiesessie. De wedstrijdleiding rapporteerde de zaak bij de stewards. Zij startten direct een onderzoek naar het gedrag van de Britse coureur.

Telemetrie toont aan dat Russell afremde

De stewards bekeken verschillende databronnen om tot een oordeel te komen. Ze analyseerden de tijdwaarneming, de telemetriegegevens en de beelden van de camera in de auto van Russell. Deze data moest uitwijzen of Russell wel of niet zijn snelheid minderde.

De telemetrie liet een duidelijk beeld zien. Russell haalde zijn voet van het gaspedaal in de zone waar gele vlaggen werden getoond. Dit blijkt uit de officiële gegevens van de auto.

De stewards beschouwen het lichten van het gas als een voldoende snelheidsvermindering. Ze hanteren deze lijn al langer bij dit soort situaties. Een coureur hoeft niet altijd te remmen, maar moet wel duidelijk afremmen of gas terugnemen.

Geen verdere actie nodig

Het stewardspanel kwam om 00:02 uur met de beslissing. Ze kozen ervoor om geen straf uit te delen aan Russell en zijn team. De coureur voldeed volgens hen aan de eisen die gelden bij gele vlaggen.

De regels staan beschreven in Appendix H, Artikel 2.5.5 b van de International Sporting Code. Ook Artikel 26.1a van het Formule 1 sportreglement is van toepassing. Deze regels schrijven voor dat coureurs hun snelheid moeten verminderen als er gele vlaggen worden getoond.

Gele vlaggen waarschuwen coureurs voor gevaar op de baan. Dit kan gaan om een crash, een stilgevallen auto of werkzaamheden van marshals. Coureurs moeten dan gas terugnemen en mogen niet inhalen. De veiligheid staat voorop bij deze regel.

Stewards panel in Singapore

Het stewardsteam bestond uit vijf personen. Gerd Ennser, Loïc Bacquelaine, Natalie Corsmit, Derek Warwick en Paul Ng vormden het panel. Zij nemen tijdens een Grand Prix weekend alle disciplinaire beslissingen.

De stewards werken los van de FIA. Ze baseren hun oordeel alleen op de regels en het bewijs dat ze krijgen. Teams hebben het recht om in beroep te gaan tegen beslissingen. Dit moet wel binnen een bepaalde tijd gebeuren volgens Artikel 15 van de International Sporting Code.

Mercedes ontving het document om 00:02 uur in de nacht na de kwalificatie. Het team hoefde geen verdere actie te ondernemen. Russell kon zich de volgende dag gewoon voorbereiden op de race.

De stewards benadrukken in hun document dat coureurs alert moeten blijven op gele vlaggen. Het is een belangrijke veiligheidsregel in de Formule 1. Overtredingen kunnen leiden tot gridstraffen of tijdstraffen tijdens de race.

Het volledige document van de stewards is hier te vinden.