Las Vegas maakt zich op voor een spectaculaire Grand Prix, waarbij de Formule 1 zich opnieuw nestelt in de Amerikaanse gokstad na decennia afwezigheid. Ditmaal is er echter sprake van een gloednieuw circuit dat de straten van Vegas zal doorkruisen. Maar met de spanning van het raceweekend komen er ook uitdagingen kijken voor teams, coureurs en fans.
Nostalgische Terugkeer met Moderne Twist
Terug in ’81 en ’82 was het Caesars Palace het toneel voor de Formule 1-race in Las Vegas. Nu keren de bolides terug naar een veranderde stad en een compleet nieuw parcours. Slechts een steenworp verwijderd van het oude circuit, ligt nu een hypermoderne racebaan van 6,2 kilometers die zich een weg baant langs iconische locaties zoals het Bellagio en Caesars Palace.
Het nieuwe circuit: een baan voor records?
Het nieuwe circuit is een technisch hoogstandje met zeventien uitdagende bochten. Bovendien maakt het deel uit van de Formule 1-geschiedenis als eerste race die volledig door de F1-organisatie zelf wordt gehouden – een feit dat de verwachtingen opjut.
Bezorgdheid en kritiek
Niet iedereen juicht de komst van de Formule 1 naar de stad toe. Lokale bewoners zien de verstoringen met lede ogen aan, en ook onder fans is er onvrede over de hoge ticketprijzen. De afwijkende opzet van het weekend, met sessies beginnend op donderdag en op zaterdagavond al de race, zorgt voor extra commotie.
Strategiespel tegen de klok
Ondanks het grote tijdsverschil vinden de trainingen en kwalificatie toch plaats in ‘normale’ Europese Formule 1-tijden. Hierdoor zijn jetlags een serieuze overweging voor coureurs, die zich moeten opmaken voor bloedsnelle rondes zonder gehinderd te worden door slaaptekort. Strategieën tegen de jetlag, zoals het dragen van lichtwerende brillen, zullen hierbij essentieel zijn.
Uitdagingen voor Red Bull
Sergio Perez van Red Bull wijst op de mogelijke nadelen van koude temperaturen voor hun auto’s. De Pirelli-banden zijn mogelijk niet optimaal voor lagere temperaturen die in de avondsessies worden verwacht. Het vraagt om een flexibele aanpak in de set-up strategie, gesteund door uitvoerige kennis en simulatiedata.
Huwelijkse voltige in F1-stijl
De Formule 1 blijft verrassen en vermaakt niet alleen op het circuit maar ook ernaast, met de bouw van een huwelijkskapel in pure F1-stijl. ’t Is net een sprookje – als je het ‘just married’ bordje op de unieke F1-auto die in de kapel staat mag geloven.
Het weer: invloed op performance
Het niet al te warme weer kan gedurende het hele weekend invloed hebben op de prestaties van de auto’s. Er wordt gereden onder variërende klimatologische omstandigheden, met temperaturen die tijdens de nachtelijke sessies rond de 12 tot 15 graden liggen. Vooral het koude asfalt kan ervoor zorgen dat de bandentemperaturen een spelbreker kunnen zijn.
Het tijdsschema
Dag | Sessie | Tijd |
---|---|---|
Vrijdag 17 november | Vrije training 1 | 05:30 – 06:30 |
Vrije training 2 | 09:00 – 10:00 | |
Zaterdag 18 november | Vrije training 3 | 05:30 – 06:30 |
Kwalificatie | 09:00 – 10:00 | |
Zondag 19 november | Race | 07:00 – 09:00 |
In het kort
De Grand Prix van Las Vegas heeft alle ingrediënten voor een weekend vol actie, innovatie en enige controverse. Een nieuw circuit, strategisch omgaan met jetlag, het weer dat als een joker in het spel kan fungeren en de aanvullende extravagante elementen die enkel in Vegas te vinden zijn, gaan een raceweekend creëren die niemand snel zal vergeten. Het belooft een mix van snelheid, spektakel en strategie te worden waar de Formule 1-wereld met spanning naar uitkijkt.