Red Bull Content Pool

Dit gaat men doen met de beschadigde motor van Max


Tijdens de tweede vrije training van de GP van Australië zagen we Max Verstappen erg fanatiek over de kerbstones gaan. Hiermee beschadigde hij zijn vloer, maar ook de interne verbrandingsmotor van Honda heeft een klap gehad. Uit voorzorg werd voor VT3 de ICE (Internal Combustion Engine) vervangen, maar wat gebeurt er met de beschadigde motor? Vanuit Sakura in Japan heeft men een oordeel geveld.

Honda ingenieurs waren niet positief gestemd

Toen men in Japan hoorde dat uit voorzorg de ICE van Max Verstappen gewisseld was, gaf dit de ingenieurs in Sakura geen goed gevoel. Het seizoen was nog maar net begonnen en Max Verstappen moest al de tweede van vier ICE’s in zetten.

De mannen en vrouwen in Sakura hebben de motor ontworpen en weten hoe kwetsbaar deze is. Doordat Max Verstappen in Albert Park te enthousiast over de kerb ging, raakte zijn interne verbrandingsmotor beschadigd.

Bang voor grote schade, maar dit valt mee

Omdat een Formule 1 motor zeer kwetsbaar is, waren de mannen en vrouwen van Honda bang voor grote schade. Ondanks dat de motor nog wel liep en uit voorzorg vervangen werd, gaf dit geen gerust gevoel in Sakura.



Uiteindelijk bleek dat de knappe koppen bij Honda zich iets teveel zorgen gemaakt hebben. De schade aan de interne verbrandingsmotor valt heel erg mee. De kleine beschadigingen kunnen worden gerepareerd door Honda.

De motor van Australië wordt een reservemotor

Tijdens de vrije trainingen worden regelmatig andere motoren gebruikt, dan tijdens de race. Dit gaat ook gebeuren met de motor die uit de Red Bull van Max Verstappen getakeld is. Hij is niet goed genoeg meer als wedstrijdmotor, maar voor de vrije trainingen is hij nog prima.

De ingenieurs van Honda waren hier positief door verrast. Door sommigen was de motor eigenlijk al afgeschreven, maar dit blijkt dus niet het geval te zijn. Neemt niet weg dat dit niet voor problemen kan zorgen.

Max moet namelijk nog 19 reguliere races en 6 sprintraces rijden met 3 volwaardige ICE’s. Een uitdaging en daarom zijn de ingenieurs van Honda nog niet helemaal gerustgesteld. Of de ICE van Honda echt zo sterk is om dit vol te houden, dat moet in de loop van het seizoen nog gaan blijken.