Veel Nederlanders zaten ’s morgens om 5 uur klaar om naar de GP van Australië te kijken. Zou Max Verstappen weer met overmacht na de overwinning rijden ook al zat Ferrari tijdens de kwalificatie dichtbij? Max ging op zich goed van start, maar na enkele minuten werd duidelijk dat hij problemen had met zijn rechter achterrem. Na slechts 4 rondes was het over en uit voor de drievoudig wereldkampioen, maar wat ging er nu mis?
Alsof Max met de handrem erop reed
Tijdens de eerste ronde van de race had Max nog niet veel last van het probleem. De remmen zijn dan nog relatief koud en moeten allemaal opwarmen naar de juiste werktemperatuur. Vanaf de tweede ronde zijn normaal gesproken bij alle coureurs de remmen op temperatuur.
Vanaf de tweede ronde had Max Verstappen het idee dat hij “met de handrem erop” rond reed. Rechtsachter bleef de rem hangen wat ervoor zorgde dat de auto uitbrak. Dit gaf Carlos Sainz de kans om Verstappen in te halen.
Rechter achterrem komt ver boven werktemperatuur
Toen de derde ronde in ging zagen we al op sommige momenten rook uit de achterkant van de Red Bull van Max komen. In eerste instantie werd gedacht aan een probleem met de interne verbrandingsmotor, maar al gauw werd duidelijk dat het de rem was. Dit zag men ook aan de data bij Red Bull.
Doordat de rem bleef hangen kwam de rem van de Red Bull ver boven de werktemperatuur. De temperatuur van Formule 1 remmen varieert tussen de 400 en 1.000 ºC. Afhankelijk van circuit, buitentemperatuur en rijstijl. Max’ zijn rem werd waarschijnlijk veel warmer dan dat.
Explosief einde in de pitstraat
Max’ zijn rechter achterrem kende een explosief einde in de pitstraat. Max wist dat zijn race voorbij was en bracht zijn Red Bull naar de pitstraat. Omdat hij daar nog langzamer moest rijden, werd de rem nog warmer, omdat er vrijwel geen rijwindkoeling meer was. Dit zorgde ervoor dat in de pitstraat de rem letterlijk explodeerde en in brand vloog.
Restdruk in hydraulische leiding was de boosdoener
Na het eerste onderzoek is gebleken dat er in de hydraulische leiding naar de rechter achterrem nog een restdruk aanwezig was. Hierdoor kon de rem niet goed functioneren en werd de remklauw constant aangetrokken.
Het remsysteem van Brembo werd hierdoor zo zwaar belast, dat binnen enkele minuten temperaturen bereikt werden die ver boven het werkpunt liggen. Na het explosieve einde vloog de remtrommel, die voorzien is van complexe ventilatiekanalen, in brand. Nader onderzoek moet nog uitwijzen hoe het kan dat er een restdruk in de hydraulische leiding kon zitten.
Max Verstappen was er zelf heel nuchter onder. Na 2 jaar viel de Nederlander weer eens een keer uit. Hij is zich er van bewust dat de Formule 1 een mechanische sport is. Dingen kunnen bezwijken onder de hoge werkdruk, met in Australië de rechter achterrem van zijn RB20.