De spanning stijgt voor de Grand Prix van Australië, de derde race van het Formule 1-seizoen van 2023. De favorieten voor de overwinning zijn opnieuw Red Bull Racing en coureur Max Verstappen, maar is dat wel terecht? Volgens Jan Lammers, voormalig Formule 1-coureur, weten we nog te weinig om Red Bull als topfavoriet te bestempelen in Australië en de komende races.
Lammers vergelijkt
Lammers vergelijkt de huidige fase van het seizoen met de live timing van de Formule 1, waarop fans de (mini)sectoren van coureurs kunnen zien. Hij legt uit dat we ons nu nog in de eerste sector van het jaar bevinden en slechts een deel hebben gezien van wat teams echt kunnen. Hoewel Red Bull er momenteel goed uitziet, zijn er nog twee volledige sectoren te gaan en moeten we die afwachten. Verder zal Red Bull te maken krijgen met restricties en budgetcap-straffen, waardoor het bouwen en ontwikkelen van hun wagen beperkt wordt. Daarom is een voorsprong in de eerste sector belangrijk voor Red Bull.
Recordaantal DRS zones
Het circuit van Albert Park in Melbourne heeft dit weekend een recordaantal van vier DRS-zones, maar Lammers denkt dat de Formule 1 zich in het ideale stadium bevindt om DRS af te schaffen. Hij wijst erop dat we in de eerste races van het seizoen al gezien hebben dat je zonder DRS ook goed kunt inhalen, maar dan slim met de slipstream om moet gaan. Het afschaffen van DRS kan ook kosten besparen, omdat er dan minder techniek nodig is om het te laten functioneren.
Hoewel Red Bull en Verstappen de favorieten zijn voor de overwinning in Australië, mogen we de andere coureurs niet uit het oog verliezen. Zo begint thuiscoureur Oscar Piastri aan zijn allereerste thuisraceweekend als volwaardig Formule 1-coureur bij McLaren. Hoewel hij het goed doet in zijn rookie-jaar, is het nog te vroeg om te bepalen wat hij in Australië kan bereiken.
Al met al gaan we een interessant weekend tegemoet in Australië en is het nog te vroeg om te bepalen wie als winnaar uit de bus zal komen. De sessies zijn overigens ook vroeg! Bekijk hoe vroeg via onze F1 Kalender.