Red Bull Racing lijkt plannen te hebben om Adrian Newey, de top ontwerper van het team, naar een andere positie te verplaatsen. Zo meldt Auto, Motor und Sport dat Newey zich waarschijnlijk meer zal gaan richten op het Hypercar-project van Red Bull, in een poging om aan het strakke budgetplafond van de Formule 1 te kunnen voldoen.
De uitdaging van het budgetplafond
In de Formule 1 staat het veld voor een grote verandering sinds 2021 met de invoering van het budgetplafond. Met het oog op het creëren van meer gelijke kansen, kunnen de teams nu slechts tot een vooraf bepaald bedrag besteden gedurende een Formule 1-seizoen – $135 miljoen in 2024. Het plafond bevat echter enkele uitzonderingen; een daarvan is dat de lonen van de coureurs evenals die van de top drie verdieners in het bedrijf buiten beschouwing worden gelaten. Voor Red Bull Racing betekende dit in 2023 dat de salarissen van Christian Horner, Helmut Marko en Adrian Newey niet meetelden voor het budgetplafond, maar andere belangrijke teamleden zouden minder moeten verdienen.
Hoe gaat Red Bull Racing de uitdaging aan?
Red Bull Racing heeft een creatieve aanpak ontwikkeld om aan deze restricties te voldoen. Volgens Auto, Motor und Sport overweegt het team Adrian Newey, op dit moment werkzaam in een part-time rol in het Formule 1-project en het Hypercar-project, naar een volledige focus op de Hypercar te bewegen. Deze mogelijke verschuiving kan ruimte aan Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, bieden om in de top drie van de grootverdieners in het team te komen.
Rivalen van Red Bull Racing dringen ook aan op Newey’s overgang
Buiten het budgetplafond zijn er meer redenen voor deze rolwijziging. Rivaliserende teams hebben klachten geuit dat Newey potentieel voordeel kon halen uit technische kennis van de Formule 1-wagen in zijn rol bij het Hypercar-project, die hij vervolgens bij Red Bull Racing kon aanwenden. Om dergelijke aantijgingen te voorkomen, zou Newey zich volledig kunnen richten op het Hypercar-project. Adviserend Red Bull Racing-lid, Helmut Marko, bevestigt: “Sommige tegenstanders geloven dat de technologie van de onderkant van de Hypercar inzichten biedt voor onze Formule 1-auto – wat gewoon niet waar is. We moeten echter wel een oplossing vinden.”