McLaren Formula 1

FIA-president wil lichtere Formule 1-auto’s vanaf 2026


Naar aanleiding van recente gesprekken in de F1-coulissen heeft FIA-president Mohammed Ben Sulayem zijn standpunt duidelijk gemaakt over de toekomstige richting van de Formule 1. De focus ligt volgens de Qatari vooral op het terugdringen van het gewicht van de racebolides.

Gewichtstoename in de schijnwerpers

In de loop der jaren hebben technologische innovaties en veiligheidsmaatregelen geleid tot een aanzienlijke gewichtstoename van de Formule 1-auto’s. Sulayem, met zijn achtergrond in de rallysport, benadrukte de noodzaak om de trend van zwaardere auto’s te keren. “Ik heb zelf rally’s gereden,” vertelde hij aan Motorsport Total. “Geef me alles, maar geen zware auto! Dat zat me altijd dwars.”

Voordelen van lichtgewicht racen

Lichtere auto’s kunnen niet alleen leiden tot spannendere races, maar er zijn ook duidelijke technische voordelen. “Lichtere auto’s zijn beter”, legt Ben Sulayem uit. “Bij een zwaarder gewicht wordt de vering aangetast, werken de remmen minder efficiënt en slijten de banden sneller.” Daarnaast zijn de veiligheidsrisico’s bij crashes met zwaardere auto’s groter.



Wat dit betekent voor de toekomst

Sulayem heeft al overlegd met zijn team bij de FIA en maakt duidelijk dat ze streven naar lichtere auto’s met betere motorprestaties in de toekomst. “We willen een beter geluid [van de motoren]. Dat is uiteindelijk aan de FIA.” Hoewel hij de mening van Stefano Domenicali, de CEO van F1, waardeert, benadrukt hij dat de uiteindelijke beslissing bij de FIA ligt.

Zijn standpunt wordt duidelijk als hij zegt: “We zullen het implementeren. Niet omdat de FOM of een team het zo wil. Het is omdat het juiste voor de sport is.”

De motorsportwereld wacht in spanning af hoe deze aankondigingen zich zullen vertalen naar de praktijk en wat dit betekent voor de teams, coureurs en bovenal de fans. Eén ding is zeker, met deze potentiële wijzigingen blijft de Formule 1 zijn dynamische en evoluerende karakter behouden.