Formule 1-podium op Silverstone krijgt verrassende LEGO-touch

De winnaars van de Britse Grand Prix op Silverstone ontvangen dit jaar een bijzondere trofee. LEGO heeft speciaal voor deze race vier prijzen ontworpen die volledig uit bouwsteentjes bestaan. De trofeeën zijn geïnspireerd op de iconische RAC-beker en maken deel uit van de viering van het 75-jarig jubileum van de Formule 1 en Silverstone als circuit.

LEGO

Maandenlange voorbereiding

LEGO-ontwerper Samuel Liltorp Johnson kreeg rond Pasen de opdracht om de trofeeën te ontwerpen. Een team van zeven bouwers werkte vervolgens meer dan 210 uur aan de constructie van alle vier de prijzen. “Om de bekers nu in het echt te zien, maakt me een beetje emotioneel,” vertelt Johnson. “Ik werk al vijftien jaar bij LEGO, maar dit is de eerste keer dat ik zoiets als dit mocht doen.”

De winnaarstrofee bestaat uit 2.717 LEGO-elementen en weegt ruim 2 kilo. Het heeft een gouden kleur en is qua vorm sterk geïnspireerd door de originele RAC-trofee. De bekers voor de tweede en derde plaats zijn wat kleiner, 43 cm hoog, en voornamelijk wit met blauwe of rode accenten die verwijzen naar de Britse vlag. De constructeurstrofee heeft dezelfde afmetingen als de winnaarsbeker maar is uitgevoerd in zwart en goud.

Technisch hoogstandje

Alle trofeeën zijn gebouwd met standaard LEGO-steentjes maar hebben voor de stevigheid een ruggengraat van LEGO Technic. Om er helemaal zeker van te zijn dat de bekers heel blijven tijdens de podiumceremonie, is alles vastgelijmd.

“Ik heb een stevige kern in het midden van de trofeeën ontworpen, gemaakt van LEGO Technic,” legt Johnson uit. “Alles wat gestapeld is, zit ook zijwaarts vergrendeld, waardoor het zeer sterk is. We wilden natuurlijk geen ramp als er met champagneflessen op het podium wordt geslagen.”

De ontwerper bekent dat hij voor de zekerheid veel podiumceremonies heeft teruggekeken. “Ik heb Lewis Hamilton zijn trofee de lucht in zien gooien en weer zien opvangen. Zoiets zou me wel een beetje nerveus maken.”

Eerbetoon aan traditie

Voor Emily Prazer, commercieel directeur van F1, was het belangrijk dat de LEGO-creaties trouw bleven aan het traditionele ontwerp van de RAC-trofee. “Alles wat LEGO heeft gedaan is zeer authentiek voor onze sport. De RAC-trofee vertegenwoordigt ons erfgoed, het is onderdeel van de race, het is alles.”

De trofeeën zijn rondom versierd met kleine LEGO F1-auto’s. Helemaal bovenop prijkt een goud- of zilverkleurig steentje, om de samenwerking tussen LEGO en F1 te benadrukken.

Onderdeel van bredere samenwerking

De LEGO-trofeeën maken deel uit van een bredere samenwerking tussen het Deense speelgoedbedrijf en de Formule 1. Eerder dit jaar trok LEGO al de aandacht met een spectaculaire rijdersparade in Miami, waarbij tien volledig rijdende F1-auto’s van LEGO werden ingezet.

“Wat we met deze samenwerking willen bereiken, is de creativiteit en de enorme mogelijkheden van de bouwsteentjes laten zien en er een nieuw licht op werpen,” vertelt Julia Goldin, marketingdirecteur bij LEGO Group. “We zijn zeer selectief en gaan alleen voor dingen waar we echt waarde kunnen toevoegen voor de fans.”

LEGO heeft bevestigd dat er dit F1-seizoen nog meer verrassende acties op stapel staan, maar kon hierover nog geen verdere details vrijgeven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *