Porsche ziet af van plannen om in 2026 in de Formule 1 te stappen. Verschillende bronnen bevestigen dit nieuws van the-race.com. Porsche zal zich in plaats daarvan blijven concentreren op andere klassen, zoals de Formule E en het Hypercar-project in WEC en IMSA.
Onderhandelingen met Red Bull
In september 2022 kwamen de eerste berichten naar buiten dat de onderhandelingen met Red Bull Racing over een mogelijke samenwerking niet soepel verliepen en dat het er niet rooskleurig uitzag. Porsche wilde namelijk graag een meerderheidsbelang in de Oostenrijkse organisatie realiseren, maar dat zagen Helmut Marko, Adrian Newey en Christian Horner niet zitten. In plaats van een deal met de Duitsers ging Red Bull in zee met Ford.
Porsche heeft sindsdien gekeken naar alternatieven, maar zonder succes. De formele evaluatie zou inmiddels zijn afgerond met als conclusie dat toetreding tot de Formule 1 in 2026 te weinig voordelen met zich meebrengt.
Porsche en Red Bull waren al lange tijd in gesprek om een mogelijke deal van 2026 te bespreken. De geruchtenmolen draaide al enige tijd over een samenwerking, maar die kwam niet tot stand. De Duitsers hebben nu besloten een streep onder het idee te zetten.
Audi
Audi, onderdeel van de Volkswagen Group net als Porsche, vond inmiddels al onderdak bij Sauber en vanaf 2026 gaat die samenwerking compleet van start, nadat Audi zich bij Sauber succesvol binnen wist te komen.
Porsche blijft betrokken bij verschillende andere motorsportactiviteiten, waaronder de GT-racerij, de Formule E en het Hypercar-project in WEC en IMSA. De interesse in de Formule 1 blijft echter onverminderd aanwezig, al zijn er geen plannen om op de mediumlange termijn een intrede te maken.
Geschiedenis
De laatste keer dat Porsche zich aan de koningsklasse van de autosport waagde was in 1991. Het bedrijf zat toen bijzonder krap bij kas. Dit kwam op een pijnlijke manier naar voren in het ontwerp van de 3512 3,5 liter V12 motor. Het blok was in essentie twee aan elkaar geplakte exemplaren van de in de jaren tachtig zo succesvolle 1,5 liter TAG TTE PO1 turbo V6, gekoppeld via een nieuw onderblok met een krappere blokhoek van 80 graden. De motor was veel te groot, te zwaar, te complex, te dorstig en te zwak, waardoor het aan Porsche gelieerde Footwork-team het na slechts vier Grands Prix liet vallen.
Porsche ziet nu af van de plannen om in de toekomst de Formule 1 in te gaan. Dit nieuws is bevestigd door verschillende bronnen. Na het klappen van de onderhandelingen met Red Bull Racing en het niet vinden van een alternatief, heeft het Duitse automerk besloten om zich te concentreren op andere raceklassen. In dit artikel leest u meer over het besluit van Porsche en de mogelijke redenen