Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Het Verhaal Achter de RB17: Red Bull Racing’s Streven naar Perfectie


Christian Horner, de leidinggevende van Red Bull Racing, heeft onlangs zijn visie gedeeld op een reeks ‘creatieve ondernemingen’ waaraan Adrian Newey deelnam. Deze Britse ontwerper, nu 64 jaar oud, kreeg de kans om aan auto’s te werken die minder beperkingen hadden dan de conventionele Formule 1-auto’s. Een van deze projecten, het Valkyrie-project, bracht Aston Martin bijna op de rand van een faillissement. Toch besloot Red Bull om Newey een nieuw project, de RB17, te laten leiden.

Aston Martin

Horner haalde herinneringen op aan de periode waarin Red Bull een partnerschap had met Aston Martin. Tijdens deze samenwerking was het logo van Aston Martin nog te zien op de achtervleugel van de Red Bulls. “Het was een totaal andere ervaring”, gaf hij aan. “Bij een bedrijf zoals Aston Martin, dat zijn eigen onderdelen maakt voor andere fabrikanten, betekent elke handeling een financiële uitgave. En Adrian Newey, die vermoedelijk niet eens weet waar ons financieel departement gevestigd is!”, grapte Horner.

Volgens Horner waren de uitgaven voor de Valkyrie bijna onoverkomelijk voor Aston Martin. Desondanks overleefde het bedrijf en is het nu zelf een speler in de Formule 1, waarbij het als tweede eindigde in het kampioenschap, net achter Red Bull. “Hij heeft een auto gecreëerd die bijna het einde van Aston Martin betekende. Maar het resultaat is absoluut een meesterwerk”, zei Horner. “In de Formule 1 hebben we regelgeving, maar die zijn niets in vergelijking met de regels en beperkingen die gelden voor straatauto’s. We hebben enorm veel geleerd van deze uitdaging. Het was een leerrijke ervaring voor onze Advanced Technology-afdeling, en ik ben ervan overtuigd dat het ons in de toekomst ten goede zal komen.”

Valkyrie

Na het Valkyrie-project is Red Bull alweer gefocust op het volgende project. De Formule 1-auto’s mochten tussen 2020 en 2021 nauwelijks worden aangepast, waardoor de 2021-versie van Red Bull Racing de naam ‘RB16B’ kreeg. De auto van 2022 werd de RB18, en daardoor bleef de naam RB17 ongebruikt, wat Red Bull de kans gaf om het te gebruiken voor hun volgende project. Horner zegt dat de RB17 bedoeld is om de ultieme raceauto te worden, met een downforce die die van de Formule 1-auto’s moet overtreffen. “Met de ervaringen van de Valkyrie en de beperkingen die we daarmee hadden, voelden we dat we nog iets te bewijzen hadden”, legt Horner uit. Daarom werken ze nu aan een auto die niet hoeft te voldoen aan de vereisten voor het rijden op openbare wegen.

Horner gaf aan dat topdesigner Newey vrijwel zonder beperkingen aan de slag kan met de RB17: “Daarom kondigen we de RB17 aan, waar Horner gaf aan dat topdesigner Newey vrijwel zonder beperkingen aan de slag kan met de RB17: “Daarom kondigen we de RB17 aan, waar we Adrian in feite volledige vrijheid geven. We willen dat hij de ultieme circuitauto ontwerpt, die zo veel neerwaartse druk genereert dat het de kracht-gewichtverhouding van onze Formule 1-auto’s overtreft. We hebben het plan opgevat om vijftig van deze circuitauto’s te produceren, waarbij we alle Formule 1-ervaring die Adrian gedurende zijn carrière heeft opgedaan, samenvoegen om de ultieme rijervaring te creëren.” Met dit nieuwe project blijft Red Bull grenzen verleggen, waarbij ze de kennis en ervaring van de Valkyrie gebruiken om nieuwe hoogten te bereiken.

Bekijk ook: