Maas in F1-reglement? Newey deelt strategie voor Aston Martin 2026

Foto: Shutterstock

F1Head

Maas in F1-reglement? Newey deelt strategie voor Aston Martin 2026

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 23 juli 2025 om 09:27

Adrian Newey is begonnen met het ontwerpen van de Aston Martin AMR26 voor het F1-seizoen 2026. De gerenommeerde ontwerper richt zich momenteel op de basisarchitectuur van de bolide. Zijn focus ligt bij de wielophanging, de grootte van de brandstoftank en de wielbasis – elementen die tijdens het seizoen niet meer aangepast kunnen worden.

Focus op onveranderlijke componenten

De 66-jarige Newey, die officieel in maart bij Aston Martin aan de slag ging als ‘managing technical partner’, heeft een duidelijke strategie voor de ontwikkeling van de 2026-auto. “Dit zijn de opzet van de voor- en achterwielophanging, de brandstoftankgrootte en de wielbasis,” verklaarde hij volgens het Duitse F1-Insider.

De keuze om zich eerst op deze componenten te richten is weloverwogen. “Enerzijds hebben we niet genoeg tijd. Anderzijds zijn onze simulatiemiddelen mogelijk wat zwak. Dus moeten we proberen de best mogelijke inschattingen te maken,” legde Newey uit.

Onderdelen zoals de carrosserie en vleugels komen pas later in het ontwerpproces aan bod. “Indien nodig kunnen de carrosserie en vleugels tijdens het seizoen worden aangepast,” aldus Newey.

Meer ruimte voor innovatie dan verwacht

Hoewel de F1-reglementen voor 2026 ingrijpend veranderen met 50 procent elektrificatie, volledig duurzame brandstoffen en actieve aerodynamica, ziet Newey meer kansen dan hij aanvankelijk dacht.

“Mijn gedachten over de reglementen van 2026 komen overeen met wat ik dacht over de grote regelwijziging voor 2022: aanvankelijk dacht ik dat de regels zo voorschrijvend waren dat er niet veel ruimte overbleef. Maar als je in de details duikt, ontdek je dat er meer flexibiliteit is voor innovatie en verschillende benaderingen dan op het eerste gezicht lijkt,” vertelde hij in mei op de officiële website van Aston Martin.

Deze uitspraak heeft bij sommigen de vraag opgeroepen of Newey een potentieel maas in de reglementen heeft ontdekt. Oud-wereldkampioen Damon Hill, die in 1996 in een Williams-ontwerp van Newey naar de titel reed, reageerde op sociale media: “Hmm. Hij heeft iets gevonden.”

Indrukwekkende staat van dienst

Newey staat bekend als de meest succesvolle ontwerper in de F1-geschiedenis. Hij was betrokken bij meer dan 200 raceoverwinningen en een totaal van 26 rijders- en constructeurstitels voor teams als Williams, McLaren en Red Bull.

Bij Red Bull was de wielophanging van de RB18, de eerste ground-effect auto van het team in 2022, een sleutelelement in de dominantie van Max Verstappen. In 2023 won Red Bull met de RB19 21 van de 22 races – het meest succesvolle seizoen in de F1-geschiedenis.

De komst van Newey, die ook aandeelhouder is geworden in het F1-team, heeft de verwachtingen rond Aston Martin voor 2026 aanzienlijk verhoogd. Hij werkt samen met nieuwe motorleverancier Honda en partners Aramco en Valvoline aan wat mogelijk een kampioenschapswaardige auto kan worden.