Dan Istitene/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Mercedes’ lobby voor F1-regels boemerangt terug in Red Bulls voordeel


Mercedes heeft in het seizoen van 2022 hard gelobbyd voor regelwijzigingen omtrent porpoising, de hinderlijke stuiterende beweging van de auto op hoge snelheid, vanwege veiligheidsoverwegingen. Maar wat blijkt? Het is juist concurrent Red Bull Racing die hier de vruchten van heeft geplukt.

Het onbedoelde voordeel voor Red Bull

Uit een recent interview met Ben Waterhouse, Head of Performance Engineering bij Red Bull, blijkt dat deze regelwijzigingen onverwacht in hun voordeel hebben gewerkt. Terwijl Red Bull met de RB18 al een sterke start maakte, was het de opvolger, de RB19, die hele significante verbeteringen liet zien, vooral op het gebied van gewichtsreductie. Waterhouse geeft aan dat men wist dat de RB18 een goede auto was, maar ook dat er veel te verbeteren viel, met name het gewicht.

“De RB19 was aan het begin van 2023 veel beter dan de RB18. Het is geen geheim dat de RB18 met veel overgewicht aan het begin van het seizoen stond. Door het jaar heen bleef hij wat zwaar, dus er zat nog gratis rondetijd in de auto. Met de RB19 hebben we die extra kilo’s weten te lozen,” aldus Waterhouse.

De invloed van regelwijzigingen op de Red Bull-bolides

De veiligheidsmaatregelen die waren ingevoerd ter vermindering van porpoising dwongen de teams hun auto’s hoger boven de grond te plaatsen. Dit had tot gevolg dat de auto’s aerodynamisch minder gevoelig werden en daarmee stabieler op de baan lagen. Voor Red Bull betekende dit dat ze enkele aanhoudende problemen konden oplossen, zoals de schade die ontstond wanneer de randen van de vloer de grond raakten.

“Vanuit ons oogpunt leek het erop dat we niet het meest last hadden van het gestuiter, maar we profiteerden waarschijnlijk niet heel veel van het contact van de vloer met het asfalt. Daarom was het voor ons dus niet zo’n slechte wijziging,” legt Waterhouse uit over de technische aanpassing die eerder per se door Mercedes was bepleit.



Door deze regelwijzigingen lijkt Red Bull, meer dan Mercedes, de prestaties van hun auto te hebben verbeterd. Ondanks dat Mercedes de regels mede vormgaf om eigen problemen op te lossen, heeft het ironisch genoeg Red Bull een extra duw in de rug gegeven.

Tussenstand in het kampioenschap

De RB19 blijkt een stevige concurrent te zijn in het huidige raceseizoen, met Verstappen die wederom laat zien dat hij met het materiaal dat Red Bull hem biedt, races kan domineren. Terwijl Mercedes nog zoekende lijkt, heeft Red Bull de zaken goed voor elkaar. Kijkend naar de prestaties, blijft de vraag hoe Mercedes zal reageren op deze onvoorziene voorsprong van Red Bull.

In de Formule 1 kan politiek net zoveel invloed hebben als technische expertise. Dit scenario is een schoolvoorbeeld van hoe lobbywerk soms onverwachte resultaten kan opleveren. Red Bull heeft laten zien slim te kunnen inspelen op veranderingen en toont aan dat ze niet alleen op het circuit, maar ook in het speelveld van reglementen sterk staan.