Na jaren van dominantie wordt Mercedes ein-de-lijk uitgedaagd. Red Bull en diens coureur Max Verstappen leggen de Duitse renstal en hun topcoureur Hamilton het vuur aan de schenen. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, verwelkomt de uitdaging en zegt dat zijn team “niets op tafel zal laten liggen” in de strijd met de Oostenrijkse renstal.
Dominant in turbo hybride-tijdperk
Sinds de introductie van nieuwe motor reglementen in 2014 is Mercedes de dominante renstal in de Formule 1. De Duitse renstal reeg de wereldkampioenschappen aan elkaar en leek alleen punten te verliezen door grote blunders of wanneer zijn coureurs elkaar van de baan reden. In 2017 en 2018 maakte Ferrari het ze nog even lastig, maar na aanscherping van de motorregels kwam Mercedes alsnog het beste uit de bus.
Het seizoen van 2021 is dan ook het eerste seizoen in zo’n zes jaar dat écht spannend is. Red Bull Racing heeft namelijk eindelijk een competitieve auto en een absolute topcoureur in Max Verstappen.
Marginal gains
Binnen de Formule 1 draait het inmiddels om zogenoemde marginal gains – kleine, haast minuscule, vooruitgangen waarmee je uiteindelijk toch een groot verschil kunt maken. Wanneer Wolff door GPFans Global wordt gevraagd naar waar Mercedes het verschil kan maken met dergelijke marginale winsten, laat de Oostenrijker weten dat hij zich vooral focust op het minimaliseren van fouten.
“De woorden ‘marginal gains’ zijn een copyright van Sir Dave Brailsford die dat vele jaren geleden voor zijn wielerteam heeft uitgevonden. Ik denk dat het erom gaat dat we geen prestaties op tafel laten liggen, fouten minimaliseren en dat kan uiteindelijk bijdragen aan winnen of niet winnen. Dat kan met de kleinste marges zijn.”
Focus op 2022
Wolff kijkt echter verder dan het huidige seizoen. In 2022 worden er namelijk diverse reglementen radicaal gewijzigd. Dit in combinatie met het in dit seizoen geïntroduceerde kostenplafond maakt dat de teams voor verschillende dilemma’s komen te staan. Zo maakte Mercedes onlangs bekend te stoppen met het doorontwikkelen van de huidige bolide – de W12. Op deze manier kan het Duitse team zich beter focussen op de bolide voor volgend jaar.