Red Bull Content Pool

Monaghan: ‘Het vertrek van Newey is een grote klap voor ons’


Adrian Newey vertrekt na achttien jaar bij Red Bull Racing, en dat is een flinke klap voor het team. Hoofdengineer Paul Monaghan erkent het verlies en roemt vooral de unieke oplossingen waarmee Newey vaak de juiste koers inzette.

Vertrek Newey: Impact op het team

In mei werd bekend dat Adrian Newey zijn dienstverband bij Red Bull Racing na achttien jaar beëindigt. De vermaarde ontwerper heeft aangegeven toe te zijn aan een pauze. Geruchten suggereren echter een mogelijke overstap naar een ander team. Italiëse media meldden recent dat Aston Martin dicht bij een deal met Newey zou zijn.

Monaghan over het vertrek

Paul Monaghan gaf in een interview met Formu1a.uno aan dat het vertrek van Newey een groot verlies is: “Voor mij persoonlijk is dit moeilijk. Onze samenwerking was bijzonder waardevol. Newey wist altijd wel een oplossing te bedenken voor de uitdagingen die we tegenkwamen. Dat ultieme streven om de auto beter te maken, ongeacht waar de ideeën vandaan kwamen, heeft ons veel gebracht.” Volgens Monaghan is het vertrek wellicht een natuurlijk einde: “Misschien is het gewoon tijd voor een nieuw avontuur als de koek op is.”

Het team na Newey

Monaghan is echter ook optimistisch over de toekomst. Het is nu tijd voor andere getalenteerde personeelsleden om in de schijnwerpers te staan: “We hebben veel getalenteerde mensen in het team. Ik werk graag samen met Pierre Waché. We blijven vooruitgaan en we blijven een sterk team.”

Coulthard over Newey’s unieke kwaliteiten

David Coulthard, die bij Williams, McLaren en Red Bull met Newey heeft gewerkt, geeft inzicht in de bijzondere kwaliteiten van de 65-jarige Brit. Volgens hem is Newey succesvol in de autosport doordat hij denkt als een coureur. “Newey rijdt zelf graag raceauto’s. Daardoor begrijpt hij precies wat coureurs bedoelen als ze praten over onderstuur bij het gas geven of de overgang van onderstuur naar overstuur tijdens een bocht,” aldus Coulthard.

Coulthard wijst op Newey’s achtergrond als race-engineer, wat hem een bredere expertise geeft. “Terwijl velen uitsluitend technische kennis hebben, combineert Newey dit met praktijkervaring. Dat maakt hem uniek.”

Theorie versus praktijk

In de huidige Formule 1 zijn specialisten met diepgaande technische kennis de norm. Coulthard vindt dat Newey’s leiderschap voortkomt uit zijn begrip van elk aspect van het ontwerpproces, van concepttekeningen tot het daadwerkelijke rijden van de auto. “Veel engineers hebben een indrukwekkend academisch cv, maar de praktijkervaring die Newey heeft, geeft hem een voordeel,” voegt Coulthard toe.

Dit sluit aan bij de opmerking van Max Verstappen. De wereldkampioen noemde Newey eerder dit jaar een goede “sparringpartner,” juist omdat hij de inzichten en ervaring bezit om zich in de coureurs te verplaatsen en feedback effectief te verwerken.

Concurrentiestrijd en Newey’s toekomst

Peter Windsor bekritiseerde onlangs Toto Wolff en Mercedes voor het niet grijpen van de kans om Newey in hun team te halen. Aston Martin lijkt nu de nieuwe bestemming voor Newey te worden, een gemiste kans voor anderen op de grid.

Bekijk ook eens: