Newey grijpt in en haalt Schumacher-ingenieur naar Aston Martin

Foto: Shutterstock

F1Head

Newey grijpt in en haalt Schumacher-ingenieur naar Aston Martin

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 5 november 2025 om 17:16

Aston Martin heeft Marco Fainello aangesteld als consultant. De 61-jarige ingenieur speelde een rol bij de dominantie van Ferrari tijdens het tijdperk van Michael Schumacher. Fainello moet Aston Martin helpen met het verbeteren van de simulatiesystemen. Het team wil voorbereid zijn op de veranderingen in 2026.

Ferrari-specialist keert terug

Fainello was tussen 1995 en 2016 actief bij Ferrari. Hij klom op tot hoofd voertuigdynamica. Die functie bekleedde hij van 1997 tot 2004. In die periode won Schumacher vijf titels op rij. De Italiaan leidde het project voor de eerste rijsimulator van Ferrari. Die innovatie werd later een standaard in de sport.

Na 2004 richtte Fainello zich op andere projecten bij Ferrari. Hij werd directeur prestatieontwikkeling voor de wegauto’s en GT-programma’s. In 2016 verliet hij Maranello. Dertien jaar lang was hij niet actief in de Formule 1. Nu keert hij terug als consultant.

Newey zag problemen

Adrian Newey stapte in maart 2025 over naar Aston Martin. De Brit heeft 200 overwinningen en 26 titels op zijn naam staan. Hij begon direct met het ontwikkelen van de AMR26 voor 2026. Tijdens de Grand Prix van Monaco sprak Newey over problemen met de simulator van het team.

“Onze simulator is op dit moment niet betrouwbaar. Dat moet beter – het is een fundamenteel onderzoeksinstrument,” zei Newey. Hij noemde de driver-in-the-loop-simulator “zwak”. De correlatie met wat de auto op het circuit doet klopte niet. Newey dacht dat het wel twee jaar zou duren om dit op te lossen.

Cardile speelde sleutelrol

Enrico Cardile adviseerde Aston Martin om Fainello binnen te halen. Cardile werkte eerder als technisch directeur bij Ferrari. Hij is sinds kort Chief Technical Officer bij Aston Martin. De band tussen beide Italianen was doorslaggevend voor de aanstelling.

Meer versterking

Aston Martin haalde ook Giles Wood binnen als director of simulation and vehicle modelling. Wood werkte eerder samen met Newey bij McLaren en Red Bull. Hij keerde terug uit de technologie-sector waar hij voor Apple werkte.

Nick Roberts komt er ook bij. De voormalig strateeg van Red Bull Racing en Racing Bulls start in 2026. Hij moet nog zijn gardening leave uitzitten. Roberts brengt kennis mee over racestrategie en pitstops.

Simulatie wordt cruciaal in 2026

De regels veranderen drastisch in 2026. De auto’s worden voor de helft elektrisch. Ze rijden op duurzame brandstof. Actieve aerodynamica komt er ook bij. Simulatie wordt belangrijker dan ooit in dit nieuwe tijdperk.

Newey wil dat Aston Martin de beste simulatieomgeving heeft. Met Fainello en Wood aan boord moet dat lukken. De fabriek in Silverstone heeft een nieuwe windtunnel en simulator. Die vormen het hart van de ontwikkeling.

De samenwerking met Honda start ook in 2026. Honda levert nu nog motoren aan Red Bull. Aston Martin wil tegen die tijd volledig klaar zijn voor de strijd om de titel. Fainello moet helpen die basis te leggen. De ingenieur die Schumacher naar titels leidde krijgt nu een nieuwe missie bij Aston Martin.