Red Bull brengt vloerupdate naar Oostenrijk, maar is het genoeg?

De ontwikkelingsrace in de Formule 1 gaat onverminderd door tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Red Bull Racing, Ferrari, McLaren en Mercedes hebben allemaal updates meegenomen naar Spielberg. Ferrari pakt uit met een compleet nieuwe vloer, terwijl Red Bull kiest voor aangepaste vloerranden. De updates komen op een cruciaal moment in het seizoen, met teams die binnenkort de focus volledig moeten verleggen naar 2026.

Red Bull Content Pool

Ferrari zet alles op nieuwe vloer

Het team uit Maranello heeft de meest ingrijpende update meegebracht naar Oostenrijk. Ferrari introduceert een volledig herziene vloer met nieuwe tunnelingangen, een nieuwe floor body, aangepaste vloerranden en een bijpassende diffuser. Deze grootschalige update moet meer downforce genereren over het hele window van de auto.

De vloer is verantwoordelijk voor ongeveer zestig procent van de totale downforce, dus deze wijzigingen kunnen een significant effect hebben op de prestaties van Ferrari. Het team hoopt hiermee het tij te keren in de strijd om het kampioenschap.

Red Bull komt met stapsgewijze aanpak

Red Bull Racing heeft aangepaste vloerranden meegenomen naar de thuisrace in Spielberg. “We introduceren een nieuwe edge wing om de luchtstroom te verbeteren en meer downforce te genereren voor dit gedeelte van de vloer,” laat het team weten in de FIA-documenten.

Tijdens de volgende race in Silverstone volgen meer nieuwe vloeronderdelen. Samen vormen deze updates de laatste push met de RB21. De komende weken zullen uitwijzen of een titelstrijd nog haalbaar is voor Red Bull.

Max Verstappen temperde donderdag al de verwachtingen: “Met de huidige stand van zaken is het niet heel realistisch om het lopende seizoen nog om te draaien. De anderen staan natuurlijk ook niet stil, dat moet ook in het achterhoofd worden gehouden.”

McLaren en Mercedes blijven doorontwikkelen

McLaren heeft onder meer een aanpassing aan de fairings van de voorwielophanging meegebracht. “Dit is erop gericht om de algehele luchtstroom te verbeteren. Dat moet ons aerodynamische voordelen geven,” aldus het team uit Woking.

Mercedes komt met meer circuitspecifieke updates naar Oostenrijk. Het team heeft aangepaste brake ducts en een nieuwe motorkap meegenomen, beide gericht op betere koeling. Het team hoopt dat de nieuwe achterwielophanging, die in Montréal goed presteerde, ook in Stiermarken positief zal uitpakken. George Russell gaf donderdag echter aan niet op een nieuwe zege te rekenen.

Omslagpunt nadert voor teams

De updates komen op een moment dat teams binnenkort volledig moeten focussen op 2026, wanneer nieuwe reglementen worden geïntroduceerd. Dat maakt deze fase van het seizoen cruciaal. Teams moeten beslissen hoeveel ontwikkelingsresources ze nog willen steken in de huidige auto’s, wetende dat de concurrentie niet stilstaat.

De resultaten van deze updates in Oostenrijk en de komende races zullen bepalend zijn voor hoe teams de rest van het seizoen benaderen. De strijd om de ontwikkelingsrace te winnen is misschien wel net zo belangrijk als de strijd op de baan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *