Mercedes-teambaas Toto Wolff uit zijn bewondering voor de durf en innovatie van Red Bull Racing bij de ontwikkeling van hun nieuwste Formule 1-auto, de RB20. Tegen de verwachtingen in koos het team voor een aanzienlijk gewijzigd ontwerp ten opzichte van hun dominante RB19 uit 2023. Met name de opvallende veranderingen in de koelingselementen en de introductie van unieke koelinlaten markeren de RB20. Wolff erkent de moedige stap van Red Bull en suggereert dat de aanpassingen zijn gemaakt op basis van data die significante verbeteringen beloven.
Een gewaagde stap van Red Bull
Red Bull Racing heeft in het 2023-seizoen een indrukwekkende prestatie neergezet met de RB19, waarmee het team 21 van de 22 Grands Prix won. Desondanks heeft de renstal voor 2024 een onverwachte richting gekozen door een aanzienlijk gewijzigd ontwerp van hun F1-auto te presenteren. De RB20 bevat enkele opmerkelijke aanpassingen, vooral in de koeling, waardoor radicale keuzes in het bodywork mogelijk werden. Dit onderstreept de innovatieve instelling van Red Bull Racing en hun streven naar constante verbetering.
Wolff erkent Red Bulls innovatie
Toto Wolff heeft zijn respect geuit voor de benadering van Red Bull Racing met de RB20. Hij benadrukte dat als het team het pad van conservatieve ontwikkeling had gevolgd, ze een bekend succesvol ontwerp hadden kunnen verbeteren. Echter, de keuze voor een drastisch andere aanpak toont volgens Wolff aan dat Red Bull geleid werd door overtuigende data die duiden op een veelbelovende verbetering in downforce en rijgedrag. Dit maakt volgens Wolff duidelijk dat Red Bull zijn reputatie als innovatieve kracht in de Formule 1 blijft waarmaken.
Inspiratie uit Mercedes
Wolff merkt op dat Red Bull mogelijk inspiratie heeft geput uit Mercedes’ ontwerpen van de afgelopen twee jaar, met name wat betreft de zeropods en bepaalde elementen van het bodywork. Hij wijst erop dat de ware prestaties van de huidige generatie F1-auto’s voornamelijk voortkomen uit de ontwikkeling van de ondervloer, waar Red Bull in de afgelopen jaren uitstekend in is gebleken. Hoewel Wolff erkent dat Red Bull enkele ideeën van Mercedes heeft overgenomen, benadrukt hij dat de grootste kracht van Red Bull ligt in de ontwikkeling van de mechanische downforce en rijgedrag.
Het nieuwe seizoen staat voor de deur en kenners zijn benieuwd hoe de prestaties van de RB20 zich zullen verhouden tot de concurrentie, in het bijzonder tot Mercedes die nu teruggaat naar een meer conventioneel ontwerp van de sidepods.