
Foto: Red Bull Content Pool
Tsunoda twijfelt of zijn vooruitgang voldoende is voor Red Bull
💠Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Yuki Tsunoda maakt zich op voor een beslissing over zijn toekomst bij Red Bull. De coureur heeft vooruitgang geboekt in races, maar zijn kwalificatiesnelheid blijft achter. Na de race in Mexico neemt het team een besluit over de samenstelling voor 2026.
Deadline na Grand Prix van Mexico
Red Bull heeft de knoop nog niet doorgehakt over wie er naast Verstappen in de auto stapt in 2026. Helmut Marko gaf aan dat het team rond de Grand Prix van Mexico een keuze maakt. Tsunoda krijgt dus nog enkele races om zich te bewijzen. Isack Hadjar geldt momenteel als de favoriet voor het zitje.
Racetempo verbeterd, kwalificaties blijven probleem
De Japanse coureur ziet zelf dat hij stappen heeft gezet. “Ik denk dat ik een behoorlijke vooruitgang heb laten zien”, vertelt Tsunoda in Austin. “Of dat genoeg is, weet ik niet. Ik weet niet welke referenties Helmut hanteert, maar ik denk dat ik in ieder geval enige vooruitgang laat zien, vooral in de longrun.”
De verandering in zijn racetempo was volgens hem aanzienlijk. “Ik heb de situatie bijna volledig omgedraaid. Dat is echt positief”, legt hij uit. Tot twee races geleden was zijn tempo in de race nog zwak. “Ik was waarschijnlijk een van de slechtsten”, geeft hij toe.
Daar staat een ander probleem tegenover. De afgelopen twee races had Tsunoda moeite met de korte runs. Dit beïnvloedt zijn kwalificaties. “Het positieve is dat als ik alles samen kan brengen – de short runs en long runs – ik een goed resultaat kan behalen”, zegt hij. “Dat komt er ook wel. Elke race leer ik iets nieuws.”
Bandenslijtage was groot probleem
Tsunoda had niet verwacht dat het scoren van punten zo moeilijk zou zijn. “Ik had zeker niet verwacht dat ik zo hard zou moeten vechten om punten te scoren”, erkent hij. Het was vooral de bandenslijtage die hem parten speelde. “Het was altijd een strijd met de bandenslijtage en alles wat er bij kwam kijken. Dat was echt vreemd.”
Verschillen in materiaal met Verstappen
In Singapore reed Verstappen met een nieuwe voorvleugel. Tsunoda kreeg deze update niet. De Japanner denkt dat dit hem had geholpen. “Het seems like I would improve, especially in that track you want to have rotation and it’s exactly what I was missing”, legt hij uit.
Hij wil het verschil in materiaal echter niet als excuus gebruiken. “De verschillen tussen Max en mij zijn niet zo groot vergeleken met Spa en daar ben ik blij mee”, stelt Tsunoda. “Vooral in deze situaties werk ik meer aan mezelf dan aan die dingen. Dus ik ben erg blij dat ik me daar meer op kan richten.”
In Singapore eindigde Tsunoda als twaalfde, een ronde achter op Verstappen. Hij zat grotendeels vast in verkeer. “Zodra ik in vrije lucht zat, had ik bijna een van de langste runs op de harde compound. Op dat punt was ik behoorlijk competitief.”
Richting klopt, maar is het genoeg?
Tsunoda kan niet met zekerheid zeggen of hij voldoet aan de eisen van Marko. “Ik kan niet zeggen dat ik het resultaat duidelijk genoeg heb laten zien om aan het doel te voldoen dat hij heeft gesteld, of waar hij waarschijnlijk aan denkt, maar het gaat tenminste in de juiste richting.”
De coureur begint wel meer grip te krijgen op de auto. “De laatste paar races, vooral met de veranderingen aan de auto en aan mijn eigen aanpak, hebben me naar het niveau gebracht dat ik wilde en verwachtte”, aldus Tsunoda. Hij hoopt dat hij de komende races alles samen kan brengen en zo zijn kansen vergroot.