Na het bandendebacle in de trainingen en de sprintrace heeft de FIA aangekondigd dat de teams tijdens de Grand Prix van Qatar niet meer dan 18 ronden op één set banden mogen rijden. Deze drastische maatregel komt na intensief onderzoek van bandenleverancier Pirelli en zou de veiligheid van de coureurs moeten waarborgen.
Wat ging er mis?
Op vrijdag en zaterdag kwamen er verontrustende beelden van de banden naar buiten. Pirelli ontdekte dat de banden na een bepaald aantal ronden scheuren begonnen te vertonen. Dit gebeurde vooral bij de piramide-kerbs, waardoor de zijkant van de compound losraakte van het karkas. De FIA reageerde door de track limits in bocht 12 en 13 te verleggen, maar dat bleek achteraf niet voldoende te zijn.
Veiligheid boven alles
“In sommige gevallen hadden de banden weer de scheuren van de zijkant van de compound richting het karkas,” valt te lezen in een verklaring van de FIA. Daarom zijn ze overgegaan tot strengere maatregelen. Teams zijn nu verplicht om na elke 18 ronden een bandenwissel te doen. Als een team deze regel overtreedt, krijgt de betreffende coureur de zwarte vlag te zien, wat resulteert in een diskwalificatie.
Strategische implicaties
Deze nieuwe regel gooit roet in het eten voor veel teams als het gaat om strategie. Eerder werd er gesproken over een limiet van 20 ronden, wat een tweestopper mogelijk zou maken. Nu moeten de teams verplicht drie keer naar binnen voor nieuwe banden. De FIA zal teams op de hoogte houden van hoeveel ronden er al op eerder gebruikte banden zijn gereden, om zo enige vorm van strategische planning mogelijk te maken.
Kritische noten en toekomstige uitdagingen
De nieuwe maatregel roept veel vragen op. Gaan de teams bijvoorbeeld hun pitstrategie compleet omgooien? Hoe reageert Pirelli zelf op deze situatie en welke lessen trekken zij hieruit voor de toekomst? Eén ding is zeker: de Grand Prix van Qatar wordt door deze beslissing een stuk onvoorspelbaarder, en dat belooft veel spektakel op het asfalt.
In het kort
De FIA heeft na een serie van problemen met de banden in de vrije trainingen en de sprintrace besloten om een limiet van 18 ronden per set banden in te stellen voor de Grand Prix van Qatar. Dit heeft grote invloed op de strategie van de teams en zorgt voor extra onzekerheid en spektakel in de race. Het is een drastische maatregel die veel stof zal doen opwaaien in de Formule 1-wereld, maar uiteindelijk is veiligheid het belangrijkste doel.