Gerhard Berger, voormalig Formule 1-coureur voor Ferrari, McLaren en Benetton, smult van het kampioenschapsgevecht tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Volgens de Oostenrijker is het duel tussen de twee topcoureurs uniek – niet alleen vanwege hun talent, maar ook vanwege de concurrentie tussen Red Bull en Mercedes.
Voor het eerst sinds 2013 competitief
Na jaren van Mercedes-dominantie kan Red Bull meedingen om het eremetaal. De Red Bull-bolide, de RB16B, doet niet onder voor de Mercedes dit jaar, met epische gevechten tussen Verstappen en Hamilton als gevolg. Vóór de Grand Prix van Groot-Brittannië stond Verstappen zelfs ruim voor, maar na zijn crash op Silverstone en ongelukkige race in Budapest leidt Hamilton het klassement. Een ongekend spannende titelstrijd – eentje waar menig Formule 1-fan al jaren naar uitkeek.
Uniek duel
In gesprek met Speedweek.com deelt Berger zijn mening over het verloop van het seizoen tot dusver. “Ik zou kort geleden gezegd hebben dat Max het dit jaar zal doen [kampioen worden, red.], maar in de Formule 1 moet je de concurrentie nooit onderschatten en niets voor lief nemen. Max zou eigenlijk met een comfortabele voorsprong in het WK naar Spa-Francorchamps moeten komen, maar Mercedes en Hamilton hebben de situatie veranderd.”
Volgens de voormalig F1-coureur is het duel tussen Verstappen en Hamilton er eentje voor in de geschiedenisboeken. “Ik heb veel duels gezien in de Formule 1, maar dit is uniek, met de twee topcoureurs, de technische genieën daarachter, met Wolff tegen Marko – het zijn allemaal uitmuntende professionals die voor een ongelooflijke uitgangspositie zorgen. Het zou me niet verbazen als de beslissing pas in Abu Dhabi wordt genomen.”
Volgens seizoen
Daarnaast kijkt Berger uit naar volgend seizoen, wat volgens hem, ondanks ingrijpende nieuwe reglementen, het veld niet al te veel zal opschudden. De topteams zijn namelijk allang bezig met het ontwikkelen van de auto voor 2022. Het huidige titelduel zal daarom niet ten koste gaan van volgend seizoen.
“Het duel om de titel zal de betrokkenen veel energie kosten. Toch zullen de twee topteams [Red Bull Racing en Mercedes, red.] hier geen nadeel van ondervinden bij de ontwikkeling van de nieuwe auto’s, zij handelen dat af met hun personeel” aldus Berger.