
Gasly krijgt tijdstraf na botsing tijdens Hongaarse Grand Prix
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
CONTENT:
Gasly volledig schuldig bevonden na botsing in Hongarije
Pierre Gasly is tijdens de Hongaarse Grand Prix bestraft met een tijdstraf van 10 seconden na een botsing met auto 55 in bocht 4. De stewards van de FIA hebben na uitgebreid videoonderzoek vastgesteld dat de Alpine-coureur volledig verantwoordelijk was voor het incident.
Incident in bocht 4 kostte Gasly duur
Het incident vond plaats om 16:27 lokale tijd tijdens de race op de Hungaroring. Auto 55 probeerde Gasly’s Alpine buitenom in te halen in bocht 4. Volgens de stewards had auto 55 op het apex van de bocht de vooras voor die van Gasly, waardoor deze coureur recht had op de racelijn conform de Driving Standard Guidelines.
“Car 55 had its front axle ahead of the front axle of Car 10 at the apex and therefore had the right to the racing line,” staat in het officiële stewarding document. Gasly probeerde vervolgens de positie terug te veroveren, maar veroorzaakte daarbij een botsing.
Standaardstraf voor overtreding reglement
De Franse coureur kreeg naast de tijdstraf ook twee strafpunten op zijn superlicentie, waarmee zijn totaal voor de afgelopen 12 maanden op 2 punten komt. De stewards pasten de standaardstraf toe voor dit type incident.
De overtreding valt onder Appendix L, Chapter IV, Article 2 d) van de International Sporting Code. Dit artikel behandelt gevaarlijk rijgedrag en het veroorzaken van botsingen tijdens de race.
Stewards baseerden beslissing op videobeelden
Het stewards panel, bestaande uit Felix Holter, Matthew Selley, Derek Warwick en István Moni, kwam tot hun conclusie na bestudering van zowel televisiebeelden als onboard camera’s van beide auto’s. “The Stewards determine that the driver of Car 10 is wholly at fault,” luidt het oordeel in het officiële document.
Deze beslissing onderstreept het belang van de huidige richtlijnen voor wheel-to-wheel racing in de Formule 1. Wanneer een coureur zijn vooras voor die van zijn tegenstander heeft op het apex van een bocht, heeft deze het recht op de racelijn.
Alpine kan in beroep
BWT Alpine Formula 1 Team heeft volgens artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules het recht om tegen deze beslissing in beroep te gaan, mits dit binnen de gestelde termijnen gebeurt.
Voor Gasly betekent dit incident een tegenvaller in wat een veelbelovend weekend had kunnen worden op de Hungaroring. De 10 seconden tijdstraf zal zijn eindklassering in de race hebben beïnvloed, hoewel de exacte impact afhangt van zijn oorspronkelijke finishpositie.
Het incident benadrukt opnieuw het belang van clean racing en het respecteren van de ruimte van tegenstanders tijdens inhaalacties. De stewards blijven strikt handhaven op dit gebied om de veiligheid te waarborgen.
Het volledige stewarding document is hier beschikbaar via de officiële FIA website.
Gasly volledig schuldig bevonden na botsing in Hongarije
Pierre Gasly is tijdens de Hongaarse Grand Prix bestraft met een tijdstraf van 10 seconden na een botsing met auto 55 in bocht 4. De stewards van de FIA hebben na uitgebreid videoonderzoek vastgesteld dat de Alpine-coureur volledig verantwoordelijk was voor het incident.
Incident in bocht 4 kostte Gasly duur
Het incident vond plaats om 16:27 lokale tijd tijdens de race op de Hungaroring. Auto 55 probeerde Gasly’s Alpine buitenom in te halen in bocht 4. Volgens de stewards had auto 55 op het apex van de bocht de vooras voor die van Gasly, waardoor deze coureur recht had op de racelijn conform de Driving Standard Guidelines.
“Car 55 had its front axle ahead of the front axle of Car 10 at the apex and therefore had the right to the racing line,” staat in het officiële stewarding document. Gasly probeerde vervolgens de positie terug te veroveren, maar veroorzaakte daarbij een botsing.
Standaardstraf voor overtreding reglement
De Franse coureur kreeg naast de tijdstraf ook twee strafpunten op zijn superlicentie, waarmee zijn totaal voor de afgelopen 12 maanden op 2 punten komt. De stewards pasten de standaardstraf toe voor dit type incident.
De overtreding valt onder Appendix L, Chapter IV, Article 2 d) van de International Sporting Code. Dit artikel behandelt gevaarlijk rijgedrag en het veroorzaken van botsingen tijdens de race.
Stewards baseerden beslissing op videobeelden
Het stewards panel, bestaande uit Felix Holter, Matthew Selley, Derek Warwick en István Moni, kwam tot hun conclusie na bestudering van zowel televisiebeelden als onboard camera’s van beide auto’s. “The Stewards determine that the driver of Car 10 is wholly at fault,” luidt het oordeel in het officiële document.
Deze beslissing onderstreept het belang van de huidige richtlijnen voor wheel-to-wheel racing in de Formule 1. Wanneer een coureur zijn vooras voor die van zijn tegenstander heeft op het apex van een bocht, heeft deze het recht op de racelijn.
Alpine kan in beroep
BWT Alpine Formula 1 Team heeft volgens artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules het recht om tegen deze beslissing in beroep te gaan, mits dit binnen de gestelde termijnen gebeurt.
Voor Gasly betekent dit incident een tegenvaller in wat een veelbelovend weekend had kunnen worden op de Hungaroring. De 10 seconden tijdstraf zal zijn eindklassering in de race hebben beïnvloed, hoewel de exacte impact afhangt van zijn oorspronkelijke finishpositie.
Het incident benadrukt opnieuw het belang van clean racing en het respecteren van de ruimte van tegenstanders tijdens inhaalacties. De stewards blijven strikt handhaven op dit gebied om de veiligheid te waarborgen.
Het volledige stewarding document is hier beschikbaar via de officiële FIA website.