FIA

Geen straf na botsing Verstappen en Leclerc in Spaanse GP

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 1 juni 2025 om 19:10
Max Verstappen en Charles Leclerc zijn weggekomen zonder straf na hun botsing op het rechte stuk in de Spaanse Grand Prix. De stewards oordeelden dat geen van beide coureurs hoofdverantwoordelijk was voor het incident dat op zondag 1 juni plastvond.

CONTENT:

Stewards zien af van sancties na Barcelona-incident

De FIA-stewards hebben besloten geen verdere actie te ondernemen tegen Max Verstappen (Red Bull) en Charles Leclerc (Ferrari) na hun botsing tijdens de Spaanse Grand Prix. Het incident vond plaats om 16:28 op het start-finish rechte stuk van het Circuit de Barcelona-Catalunya en leidde tot een uitgebreid onderzoek door de wedstrijdleiding.

Traction verlies leidde tot defensieve actie Verstappen

Volgens het officiële stewards-rapport verloor Verstappen tractie bij het uitkomen van bocht 14, waardoor hij zijn positie moest verdedigen tegen de aanstormende Leclerc. De Monegask zette vervolgens een inhaalactie in op het rechte stuk, wat uiteindelijk leidde tot het contact tussen beide auto’s.

“Beide auto’s bewogen licht naar elkaar toe in het midden van de baan en als gevolg daarvan vond er een kleine botsing plaats,” staat in het officiële document. De stewards benadrukken dat beide coureurs het incident als vermijdbaar beschouwden en dat het tot een grote crash had kunnen leiden.

Uitgebreid onderzoek naar het incident

Voor hun beslissing hoorden de stewards beide coureurs en teamvertegenwoordigers aan. Daarnaast bekeken zij uitgebreid videomateriaal, telemetrie-data, teamradio-communicatie en beelden vanuit de cockpit van beide auto’s. Ook de positionerings- en marshalling-systeemdata werd grondig geanalyseerd.

Het incident valt onder een mogelijke overtreding van Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2 d) van de FIA International Sporting Code, dat betrekking heeft op gevaarlijk rijgedrag. De stewards concludeerden echter dat geen van beide coureurs “geheel of overwegend te verwijten” was voor de botsing.

Beide coureurs ontkomen aan straf

Document 46, dat om 19:05 werd uitgegeven, bevestigt dat er “geen verdere actie” wordt ondernomen tegen beide coureurs. Dit betekent dat zowel Verstappen als Leclerc hun eindresultaat in de Spaanse Grand Prix behouden en geen gridstraf krijgen voor de volgende race.

De stewards Nish Shetty, Matthew Selley, Vitantonio Liuzzi en David Domingo namen de beslissing eensgezind. Zij benadrukten in hun uitspraak dat hun beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen en uitsluitend gebaseerd zijn op de relevante reglementen en het gepresenteerde bewijs.

Teams behouden recht op beroep

Het document herinnert de teams eraan dat zij het recht hebben om in beroep te gaan tegen bepaalde beslissingen van de stewards, conform Artikel 15 van de FIA International Sporting Code en Hoofdstuk 4 van de FIA Gerechtelijke en Disciplinaire Reglementen, binnen de van toepassing zijnde termijnen.

Voor beide kampioenschappen heeft deze uitspraak belangrijke gevolgen, aangezien een eventuele straf de puntenstand had kunnen beïnvloeden in wat opnieuw een spannend seizoen belooft te worden tussen de topteams.

Het volledige officiële FIA-document is hier te raadplegen.

Stewards zien af van sancties na Barcelona-incident

De FIA-stewards hebben besloten geen verdere actie te ondernemen tegen Max Verstappen (Red Bull) en Charles Leclerc (Ferrari) na hun botsing tijdens de Spaanse Grand Prix. Het incident vond plaats om 16:28 op het start-finish rechte stuk van het Circuit de Barcelona-Catalunya en leidde tot een uitgebreid onderzoek door de wedstrijdleiding.

Traction verlies leidde tot defensieve actie Verstappen

Volgens het officiële stewards-rapport verloor Verstappen tractie bij het uitkomen van bocht 14, waardoor hij zijn positie moest verdedigen tegen de aanstormende Leclerc. De Monegask zette vervolgens een inhaalactie in op het rechte stuk, wat uiteindelijk leidde tot het contact tussen beide auto’s.

“Beide auto’s bewogen licht naar elkaar toe in het midden van de baan en als gevolg daarvan vond er een kleine botsing plaats,” staat in het officiële document. De stewards benadrukken dat beide coureurs het incident als vermijdbaar beschouwden en dat het tot een grote crash had kunnen leiden.

Uitgebreid onderzoek naar het incident

Voor hun beslissing hoorden de stewards beide coureurs en teamvertegenwoordigers aan. Daarnaast bekeken zij uitgebreid videomateriaal, telemetrie-data, teamradio-communicatie en beelden vanuit de cockpit van beide auto’s. Ook de positionerings- en marshalling-systeemdata werd grondig geanalyseerd.

Het incident valt onder een mogelijke overtreding van Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2 d) van de FIA International Sporting Code, dat betrekking heeft op gevaarlijk rijgedrag. De stewards concludeerden echter dat geen van beide coureurs “geheel of overwegend te verwijten” was voor de botsing.

Beide coureurs ontkomen aan straf

Document 46, dat om 19:05 werd uitgegeven, bevestigt dat er “geen verdere actie” wordt ondernomen tegen beide coureurs. Dit betekent dat zowel Verstappen als Leclerc hun eindresultaat in de Spaanse Grand Prix behouden en geen gridstraf krijgen voor de volgende race.

De stewards Nish Shetty, Matthew Selley, Vitantonio Liuzzi en David Domingo namen de beslissing eensgezind. Zij benadrukten in hun uitspraak dat hun beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen en uitsluitend gebaseerd zijn op de relevante reglementen en het gepresenteerde bewijs.

Teams behouden recht op beroep

Het document herinnert de teams eraan dat zij het recht hebben om in beroep te gaan tegen bepaalde beslissingen van de stewards, conform Artikel 15 van de FIA International Sporting Code en Hoofdstuk 4 van de FIA Gerechtelijke en Disciplinaire Reglementen, binnen de van toepassing zijnde termijnen.

Voor beide kampioenschappen heeft deze uitspraak belangrijke gevolgen, aangezien een eventuele straf de puntenstand had kunnen beïnvloeden in wat opnieuw een spannend seizoen belooft te worden tussen de topteams.

Het volledige officiële FIA-document is hier te raadplegen.