
Hulkenberg krijgt berisping na pitlane-incident tijdens kwalificatie GP België
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
CONTENT:
Stewards geven Hulkenberg berisping na pitlane-botsing in België
De stewards van de Grote Prijs van België hebben Nico Hulkenberg en zijn team Kick Sauber een berisping gegeven naar aanleiding van een incident in de pitlane tijdens de kwalificatie op zaterdag. De Duitse coureur kwam rond 16:01 uur in botsing met Lance Stroll toen hij probeerde de snelle baan op te rijden.
Overtreding van pitlane-reglement
Volgens het officiële stewards-rapport probeerde auto 27 (Hulkenberg) naar de snelle baan te bewegen, wat resulteerde in een botsing met auto 18 (Stroll). De stewards oordeelden dat Hulkenberg artikel 34.8 van het Formule 1 sportreglement overtrad.
De Race Director had voorafgaand aan de sessie duidelijke instructies gegeven: “Elke auto die naar het einde van de pitlane wordt gereden voorafgaand aan het begin van een sessie moet zich opstellen in een rij in de snelle baan en vertrekken in de volgorde waarin ze daar aankwamen.”
Prioriteit voor Stroll
Het cruciale punt was dat geen enkele band van Hulkenbergs auto voldeed aan de regel voordat de sessie begon. Een auto wordt beschouwd als zijnde in de snelle baan wanneer een band de witte lijn heeft overschreden die de snelle baan scheidt van de binnenste baan. Hierbij betekent ‘overschrijden’ dat de gehele band zich voorbij de lijn moet bevinden.
Omdat Hulkenberg niet tijdig in de snelle baan stond, had Stroll prioriteit in de rij. De Duitse coureur had moeten wachten op een “geschikte opening” om zich in de rij te voegen, maar een dergelijke opening bestond niet op dat moment.
Teaminstructies en geen verdere actie
De stewards benadrukten dat Hulkenberg te allen tijde teaminstructies volgde, hetzij via de radio of via handsignalen van een teamlid. Daarom werd de berisping toegekend aan het hele team in plaats van alleen aan de coureur.
Wat betreft de daaropvolgende botsing besloten de stewards tot geen verdere actie. “Beide auto’s leken gelijktijdig te bewegen, onder instructies van hun respectievelijke teams, en kwamen per ongeluk in botsing,” staat in het rapport. “Wij zijn van mening dat geen van beide coureurs volledig of voornamelijk de schuld draagt.”
Ervaren stewardspanel
Het besluit werd genomen door een ervaren panel bestaande uit Garry Connelly, Felix Holter, Vitantonio Liuzzi en Loïc Bacquelaine. Zij beoordeelden uitgebreid videomateriaal, positioning data van het marshall-systeem en onboard-beelden van beide auto’s.
Zowel Hulkenberg als Stroll werden gehoord door de stewards, evenals vertegenwoordigers van beide teams, de FIA Formule 1 Race Director en de FIA Single Seater Sporting Director.
Gevolgen voor het kampioenschap
Een berisping heeft geen directe gevolgen voor de gridpositie of punten, maar wordt wel geregistreerd. Coureurs die meerdere berispingen verzamelen gedurende een seizoen kunnen later alsnog een gridstraf krijgen.
Het incident benadrukt het belang van duidelijke communicatie en strikte naleving van de pitlane-procedures, vooral tijdens de drukke momenten voor aanvang van kwalificatiesessies.
Het volledige officiële document is beschikbaar via: FIA Document 49 – Infringement Car 27
Stewards geven Hulkenberg berisping na pitlane-botsing in België
De stewards van de Grote Prijs van België hebben Nico Hulkenberg en zijn team Kick Sauber een berisping gegeven naar aanleiding van een incident in de pitlane tijdens de kwalificatie op zaterdag. De Duitse coureur kwam rond 16:01 uur in botsing met Lance Stroll toen hij probeerde de snelle baan op te rijden.
Overtreding van pitlane-reglement
Volgens het officiële stewards-rapport probeerde auto 27 (Hulkenberg) naar de snelle baan te bewegen, wat resulteerde in een botsing met auto 18 (Stroll). De stewards oordeelden dat Hulkenberg artikel 34.8 van het Formule 1 sportreglement overtrad.
De Race Director had voorafgaand aan de sessie duidelijke instructies gegeven: “Elke auto die naar het einde van de pitlane wordt gereden voorafgaand aan het begin van een sessie moet zich opstellen in een rij in de snelle baan en vertrekken in de volgorde waarin ze daar aankwamen.”
Prioriteit voor Stroll
Het cruciale punt was dat geen enkele band van Hulkenbergs auto voldeed aan de regel voordat de sessie begon. Een auto wordt beschouwd als zijnde in de snelle baan wanneer een band de witte lijn heeft overschreden die de snelle baan scheidt van de binnenste baan. Hierbij betekent ‘overschrijden’ dat de gehele band zich voorbij de lijn moet bevinden.
Omdat Hulkenberg niet tijdig in de snelle baan stond, had Stroll prioriteit in de rij. De Duitse coureur had moeten wachten op een “geschikte opening” om zich in de rij te voegen, maar een dergelijke opening bestond niet op dat moment.
Teaminstructies en geen verdere actie
De stewards benadrukten dat Hulkenberg te allen tijde teaminstructies volgde, hetzij via de radio of via handsignalen van een teamlid. Daarom werd de berisping toegekend aan het hele team in plaats van alleen aan de coureur.
Wat betreft de daaropvolgende botsing besloten de stewards tot geen verdere actie. “Beide auto’s leken gelijktijdig te bewegen, onder instructies van hun respectievelijke teams, en kwamen per ongeluk in botsing,” staat in het rapport. “Wij zijn van mening dat geen van beide coureurs volledig of voornamelijk de schuld draagt.”
Ervaren stewardspanel
Het besluit werd genomen door een ervaren panel bestaande uit Garry Connelly, Felix Holter, Vitantonio Liuzzi en Loïc Bacquelaine. Zij beoordeelden uitgebreid videomateriaal, positioning data van het marshall-systeem en onboard-beelden van beide auto’s.
Zowel Hulkenberg als Stroll werden gehoord door de stewards, evenals vertegenwoordigers van beide teams, de FIA Formule 1 Race Director en de FIA Single Seater Sporting Director.
Gevolgen voor het kampioenschap
Een berisping heeft geen directe gevolgen voor de gridpositie of punten, maar wordt wel geregistreerd. Coureurs die meerdere berispingen verzamelen gedurende een seizoen kunnen later alsnog een gridstraf krijgen.
Het incident benadrukt het belang van duidelijke communicatie en strikte naleving van de pitlane-procedures, vooral tijdens de drukke momenten voor aanvang van kwalificatiesessies.
Het volledige officiële document is beschikbaar via: FIA Document 49 – Infringement Car 27