Lance Stroll moet de race in Montreal starten vanuit de pitstraat. De stewards publiceerden deze beslissing op zaterdag 24 mei om 13:01 uur lokale tijd. Dit gebeurt tijdens de vijfde ronde van het Formule 1 seizoen.

Lance Stroll moet Canadese Grand Prix starten vanuit pitstraat na parc fermé overtreding
De Aston Martin coureur bracht zijn vierde Energy Store en zijn vierde Control Electronics Unit aan op zijn auto. Het team voerde deze wijzigingen uit zonder toestemming van de FIA Technical Delegate. Dit gebeurde terwijl de auto onder parc fermé stond.
De stewards ontvingen om 11:34 uur een rapport van de race director. Het document vermeldt dat Stroll in overtreding was van artikel B8.2.2 (gelezen met B8.2.3) en artikel B3.5.3 van de FIA F1 reglementen.
Het gebruik van een vierde Energy Store en een vierde Control Electronics Unit zou normaal hebben geleid tot een gridstraf. Omdat Aston Martin echter geen toestemming vroeg aan de Technical Delegate, is de straf zwaarder. Artikel B3.5.3 van de FIA F1 reglementen schrijft voor dat de coureur in dit geval moet starten vanuit de pitstraat.
Stroll kwalificeerde zich als eenentwintigste voor de hoofdrace op zondag. De Canadees startte ook de sprint race op zaterdag vanuit de pitstraat vanwege problemen met de voorste ophanging van zijn auto.
Het volledige FIA document is beschikbaar via deze link. De beslissing werd genomen door stewards Garry Connelly, Tanja Geilhausen, Pedro Lamy en Marcel Demers.