FIA

Miami GP: Sainz en Hamilton botsen zonder gevolgen in bocht 17

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 5 mei 2025 om 01:09
Carlos Sainz en Lewis Hamilton kwamen zondag tijdens de Miami Grand Prix met elkaar in botsing in bocht 17, maar beide coureurs ontkwamen aan een straf. De FIA-stewards oordeelden dat beide rijders verantwoordelijk waren voor het incident.

Geen straf na botsing Sainz en Hamilton in Miami

Carlos Sainz (Williams) en Lewis Hamilton zijn tijdens de Miami Grand Prix zonder kleerscheuren weggekomen na hun botsing in bocht 17. De FIA-stewards besloten na uitgebreid onderzoek tot ‘no further action’ omdat beide coureurs bijdroegen aan het incident.

Incident in bocht 17 onder de loep

Het incident vond plaats om 17:33 lokale tijd toen Sainz in zijn Williams (auto 55) een inhaalpoging deed aan de binnenkant van Hamilton (auto 44) in bocht 17. Beide auto’s maakten contact bij de apex van de bocht, wat leidde tot een onderzoek door de wedstrijdleiding.

De stewards bestudeerden uitgebreid videobeelden, telemetriegegevens en onboard-camera’s van beide auto’s. Hun conclusie was helder: “Auto 55 deed een inhaalpoging aan de binnenkant van auto 44 in bocht 17 en beide auto’s maakten contact bij de apex.”

Gedeelde schuld volgens stewards

In hun beslissing stelden de stewards dat Sainz zich niet duidelijk in een positie had gemanoeuvreerd om recht te hebben op de racelijn, conform de Driving Standards Guidelines. Tegelijkelijk constateerden zij dat Hamilton eerder dan gebruikelijk de bocht inging, waardoor hij Sainz’ inhaalpoging belemmerde.

“Geen enkele coureur wordt hoofdzakelijk verantwoordelijk gehouden voor de botsing en daarom wordt er geen verdere actie ondernomen,” aldus het officiële besluit van de stewards.

Reglement en procedures

Het incident werd onderzocht vanwege een vermeende overtreding van Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2 d) van de FIA International Sporting Code, dat handelt over het veroorzaken van een botsing. De stewards – bestaande uit Felix Holter, Mathieu Remmerie, Derek Warwick en Steve Pence – namen hun beslissing onafhankelijk van de FIA.

Beide teams werden eraan herinnerd dat zij het recht hebben om bepaalde beslissingen van de stewards aan te vechten, conform Artikel 15 van de FIA International Sporting Code, binnen de geldende termijnen.

Sainz’ seizoen bij Williams

Voor Sainz betekent dit incident geen strafpunten op zijn superlicentie, wat gunstig is voor zijn eerste seizoen bij Williams. De Spanjaard maakte dit jaar de overstap van Ferrari naar het Britse team en probeert zich te bewijzen in zijn nieuwe omgeving.

Het incident toont de intensiteit van de middenveldstrijd aan, waar elke positie van groot belang is voor de coureurs en teams in het constructeurskampioenschap.

Het volledige officiële document van de FIA-stewards is hier te vinden.