
Monaco GP: Haas krijgt boete van €5.000 voor onveilige auto Bearman
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Koelventilator vergeten tijdens verkenningsronde
De stewards van de Monaco Grand Prix hebben MoneyGram Haas F1 Team een boete van €5.000 opgelegd na een incident tijdens de verkenningsronden op zondag. Het team liet auto nummer 87 van Oliver Bearman de garage verlaten terwijl er nog een koelventilator aan de auto bevestigd zat.
Het incident vond plaats om 14:18 tijdens de verkenningsronden, toen het team de auto vrijgaf zonder de ventilator te verwijderen. Een lid van de pitcrew moest achter de auto aan rennen en de snelle rijbaan betreden om de ventilator los te maken voordat Bearman verder kon rijden.
Stewards spreken van potentieel gevaar
In hun beslissing stellen de stewards dat het team “zonder twijfel de auto niet op deze manier had mogen vrijgeven” en dat het incident “gevolgen had kunnen hebben voor de veiligheid van de coureur en andere coureurs.” De gevaarlijke situatie werd echter beperkt door het snelle optreden van het team en het feit dat de auto’s waren opgehouden vanwege de aard van het circuit in Monaco.
Het team werd schuldig bevonden aan het overtreden van artikel 34.14 c) van de FIA Formule 1 Sportreglementen, dat betrekking heeft op het vrijgeven van auto’s in onveilige toestand.
Straf volgens penalty guidelines
Omdat het incident plaatsvond tijdens de verkenningsronde, behandelden de stewards de overtreding alsof deze tijdens de vrije training was gebeurd, conform punt 9 van de Penalty Guidelines. Dit resulteerde in een geldboete van €5.000 voor het team, zonder verdere consequenties voor coureur Bearman.
De stewards – bestaande uit Nish Shetty, Loïc Bacquelaine, Vitantonio Liuzzi en Jean-François Calmes – hoorden een teamvertegenwoordiger van Haas en bekeken zowel externe videobeslden als beelden vanuit de auto voordat zij tot hun besluit kwamen.
Herinnering aan veiligheidsprocedures
Dit incident onderstreept het belang van strikte veiligheidsprocedures in de Formule 1, vooral op een circuit als Monaco waar de ruimte beperkt is en situaties snel gevaarlijk kunnen worden. Het feit dat een pitcrewlid de snelle rijbaan moest betreden om het probleem op te lossen, maakte de situatie extra risicovol.
Teams worden regelmatig herinnerd aan het belang van grondige controles voordat auto’s de garage verlaten, zeker tijdens cruciale momenten zoals de verkenningsronden voorafgaand aan de race.
Haas heeft het recht om tegen deze beslissing in beroep te gaan binnen de geldende termijnen, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules.
Bekijk het volledige officiële document van de FIA: Monaco GP – Infringement Haas – Document 54