FIA

Nederlandse GP: Bortoleto ontloopt straf na loskomende voorvleugel

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 31 augustus 2025 om 20:49
Gabriel Bortoleto is vrijdag zonder straf gebleven na een incident tijdens de Nederlandse Grand Prix waarbij een onderdeel van zijn voorvleugel loskwam en op de baan viel. De stewards oordeelden dat de Kick Sauber-coureur artikel 26.10 van het reglement niet had overtreden.

Incident in eerste ronde leidt tot onderzoek

Gabriel Bortoleto van Kick Sauber is ongestraft gebleven na een onderzoek wegens het rijden met beschadigde onderdelen tijdens de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort. De stewards besloten vrijdagavond om geen verdere actie te ondernemen tegen de Braziliaanse coureur.

Het incident begon in de eerste ronde van de race, toen Bortoleto’s auto nummer 5 betrokken raakte bij een race-incident met auto 18 in bocht 12. Hierdoor raakte de eindplaat van zijn voorvleugel beschadigd en hing deze los, hoewel het onderdeel nog wel vast zat aan de auto.

Team weigert pitstop ondanks schade

Race Control bracht de schade onder de aandacht van het Kick Sauber-team, maar het team besloot Bortoleto niet naar binnen te halen voor reparaties. Het team was ervan overtuigd dat het horizontale vleugelelement aan de binnenkant van de eindplaat zijn structurele integriteit behield.

Enkele ronden later kwam de eindplaat alsnog los en viel op de baan. Auto nummer 18 reed over het onderdeel heen, maar liep geen schade op en kreeg geen klapband.

Reglement 26.10 niet van toepassing

De stewards onderzochten of Bortoleto artikel 26.10 van het Formule 1-sportreglement had overtreden. Dit artikel vereist dat een coureur naar de pitstraat gaat wanneer significante en duidelijke schade aan een structureel onderdeel direct gevaar oplevert voor de coureur of anderen.

Na gesprekken met Bortoleto, teamvertegenwoordigers en FIA-officials, en na bestudering van video- en radiobewijsmateriaal, concludeerden de stewards dat artikel 26.10 niet van toepassing was. De FIA-vertegenwoordigers bevestigden dat een voorvleugelendplaat geen structureel onderdeel is.

FIA-richtlijn biedt uitkomst

De stewards verwezen ook naar FIA-richtlijn F1Tm/07-24, die teams instrueert wanneer zij op eigen initiatief carrosserieschade moeten aanpakken, ongeacht of de zwart-oranje vlag wordt getoond. Deze richtlijn was echter niet van toepassing omdat het loskomen van de eindplaat niet leidde tot een race-interventie om het onderdeel te verwijderen en geen schade veroorzaakte aan andere auto’s.

Opvallend is dat er geen zwart-oranje vlag werd getoond aan Bortoleto, wat teams normaliter dwingt hun coureur naar binnen te halen voor reparaties.

Stewards nemen geen verdere actie

De stewards, bestaande uit Nish Shetty, Matthew Selley, Pedro Lamy en Natalie Corsmit, besloten uiteindelijk tot geen verdere actie. Hun beslissing werd genomen om 20:47 Nederlandse tijd en benadrukt dat beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen, uitsluitend gebaseerd op relevante reglementen en bewijs.

Het team Kick Sauber heeft het recht om tegen deze beslissing in beroep te gaan binnen de gestelde termijnen, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code.

Officieel document: FIA Beslissing Document 59 – Nederlandse Grand Prix 2025