
Tsunoda krijgt reprimande na inhaalactie in pitstraat GP Bahrain
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Incident tijdens eerste vrije training
Tijdens de eerste vrije training van de GP van Bahrain op vrijdag kwam Yuki Tsunoda (auto 22) in de problemen toen hij Alexander Albon (auto 23) inhaalde in de pitstraat. Het incident vond plaats om 15:03 lokale tijd en resulteerde in een officiële reprimande voor de Japanse coureur.
Volgens het officiële stewarding-rapport zag Tsunoda auto 23 uit de garage komen en vreesde hij dat remmen zou leiden tot een vergrendeling van zijn banden en mogelijk een aanrijding. “De coureur van auto 22 verklaarde dat hij auto 23 zijn garage zag verlaten en voelde dat als hij zou remmen om dit te vermijden, hij kon blokkeren en de achterkant van die auto kon raken,” aldus het rapport.
Stewards accepteren uitleg, maar straffen toch
Hoewel de stewards de uitleg van Tsunoda accepteerden, oordeelden zij dat de Red Bull-coureur na het vermijden van een botsing achter Albon had moeten blijven in plaats van hem in te halen. “Echter, nadat hij een botsing met auto 23 had vermeden, had de coureur van auto 22 achter auto 23 moeten vallen in plaats van hem in te halen,” stelden de officials vast.
De stewards benadrukten dat inhalen in de pitstraat ten strengste verboden is, tenzij er sprake is van buitengewone omstandigheden. Deze situatie werd niet als zodanig beschouwd. Het is Tsunoda’s eerste reprimande van het 2025-seizoen.
Verscherpte handhaving na Japan GP
Het incident komt niet uit de lucht vallen. De stewards verwezen specifiek naar beslissingen die tijdens de GP van Japan 2025 zijn genomen, waarbij werd aangekondigd dat pitstraat-overtredingen strenger zouden worden aangepakt. “Zoals aangekondigd in de beslissingen van de stewards van de GP van Japan 2025, wordt een sportieve straf opgelegd,” aldus het rapport.
De regels rondom pitstraat-gedrag zijn vastgelegd in Bijlage L, Hoofdstuk IV, Artikel 5 d) van de Internationale Sportcode. Deze regelgeving verbiedt expliciet het inhalen in de pitstraat om veiligheidsredenen.
Albon’s team vrijgesproken
Interessant is dat de stewards ook onderzochten of Williams coureur Albon op onveilige wijze werd vrijgegeven uit de garage. Na bestudering van de positioneringssystemen en videobeelden concludeerden zij dat dit niet het geval was. “De stewards onderzochten ook de manier van vrijgave van auto 23 en stelden vast dat deze niet op onveilige wijze werd vrijgegeven.”
Het stewarding-panel bestond uit Garry Connelly, Mathieu Remmerie, Vitantonio Liuzzi en Mazen Al Hilli. Zij bekeken uitgebreid videobeelden en data van het marshalling-systeem voordat zij tot hun beslissing kwamen.
Gevolgen voor Tsunoda
Voor Tsunoda heeft de reprimande geen directe gevolgen voor zijn startpositie of punten, maar coureurs die vijf reprimandes verzamelen tijdens een seizoen krijgen automatisch een gridstraf van tien plaatsen. Dit was zijn eerste waarschuwing van 2025.
Het incident onderstreept de strenge handhaving van pitstraat-regels door de FIA, waarbij veiligheid voorop staat in het drukke verkeer van de pits tijdens trainingen en kwalificaties.
Bekijk het volledige officiële FIA-document: FIA Document 17 – Pitstraat incident Tsunoda