De Formule 1-renstal AlphaTauri lijkt vanaf 2024 onder een andere naam verder te gaan. Hoewel eerdere geruchten wezen naar een mogelijke deal met Hugo Boss, suggereert recente informatie dat een andere grote speler in de kledingindustrie volgend jaar als titelsponsor aan het team verbonden zal worden. Het gaat hier om niemand minder dan het Duitse kledingmerk Adidas.
Wie wordt het? Hugo Boss of Adidas
Deze ontwikkeling komt na uitspraken van AlphaTauri CEO Peter Bayer, die de geruchten rond Hugo Boss naar het land der fabelen stuurde. Bayer was spaarzaam met details, maar hintte wel dat de nieuwe titelsponsor een bedrijf zou zijn dat groter is dan Hugo Boss. Als we naar de omzetcijfers kijken, past Adidas zeker in dit plaatje. Terwijl Hugo Boss in 2022 een omzet van 3 miljard dollar rapporteerde, sloot Adidas het jaar af met een omzet van maar liefst 23 miljard dollar. Adidas zelf blijft voorlopig stil over deze mogelijke samenwerking.
Adidas en Formule 1: een nieuwe combinatie?
Adidas is nog relatief onbekend in de wereld van de Formule 1, maar hun nieuwe CEO Bjorn Gulden kent de autosport door en door. Hij was eerder de topman bij concurrent Puma en heeft zijn vorige werkgever goed op de kaart gezet in de F1-wereld. Teams als Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari zijn al gekleed door Puma, en dat is deels te danken aan Gulden. De vraag is nu of Gulden zijn magie ook voor Adidas in de Formule 1 kan laten werken.
Teamveranderingen bij AlphaTauri
Naast een nieuwe titelsponsor zijn er ook andere wijzigingen bij AlphaTauri. Laurent Mekies komt als nieuwe teambaas naar Faenza, om de rol van de vertrekkende Franz Tost over te nemen. Samen met CEO Bayer en technisch directeur Jody Egginton heeft hij de taak om het team uit het slop te trekken. Op dit moment staat AlphaTauri laatste bij de constructeurs en moet het een achterstand van vijf punten op Alfa Romeo zien in te lopen.
In het kort
Het team van AlphaTauri staat aan de vooravond van flinke veranderingen. Waar eerst Hugo Boss als nieuwe titelsponsor werd genoemd, lijkt Adidas nu de grootste kanshebber te zijn. Beide partijen houden de kaken op elkaar, maar de hint van CEO Peter Bayer naar een ‘groter bedrijf’ wijst sterk in de richting van het Duitse kledingmerk. Met een nieuwe teambaas en technische wijzigingen op komst, belooft 2024 een spannend jaar te worden voor de Italiaanse renstal.