Shutterstock

Alonso waarschuwt concurrentie voor 2026 motor


2026 zal het jaar zijn dat er een grote wijziging gaat komen in de motor reglementen van de Formule 1. De krachtbron zal heel anders worden, aangezien het vermogen dat elektrisch geleverd wordt veel groter moet zijn dan nu. De interne verbrandingsmotor gaat juist minder vermogen leveren. Een uitdaging voor veel motorleveranciers, maar Alonso is er al uit. De Honda motor die achterin de Aston-Martin komt is de beste.

Bijtekenen was een no-brainer

Afgelopen week werd bekend dat Fernando Alonso een nieuw contract getekend heeft bij Aston-Martin. Hij heeft een nieuwe verbintenis voor 2 jaar en blijft sowieso tot eind 2026 bij de Britse renstal rijden. Sowieso 1 jaar met de nieuwe regels.

Het duurde even voordat de wereld duidelijkheid kreeg. Ging Alonso met pensioen? Werd hij de teamgenoot van Max Verstappen? Of bleef hij waar hij was. Het werd het laatste.

2026 maakte de keuze makkelijk

Alonso weet als geen ander wat veranderingen in motor reglementen teweeg kunnen brengen. In 2001 bij zijn debuut reed hij nog met een woeste V10 brandstofmotor en nu rijdt hij met 1.6 liter, V6 turbo hybride auto. Tussenin zaten ook nog de V8 turbomotoren. In 2026 wordt het weer anders. Elke regelwijziging betekent vaak ook het einde van de dominantie van een bepaald team.

In 2026 denkt Fernando Alonso dat Honda zijn dominantie wel voort kan zetten. Het team levert nu nog de motoren voor Red-Bull en Visa Cash App RB. Aston-Martin maakt in 2026 de overstap van de Mercedes krachtbron naar de Honda krachtbron.



Aston Martin is dé plek

Fernando Alonso is ervan overtuigd dat Aston-Martin de plek is om te zijn vanaf 2026. Het relatief jonge team heeft een goede auto en met de Honda krachtbron achterin, is de Spanjaard ervan overtuig om hoge ogen te kunnen gooien.

Omdat Honda nu ook de sport domineert, heeft Fernando deze keuze gemaakt. Is dit de juiste? Er zijn mensen die daar over twijfelen. Van 2010 tot en met 2013 domineerde Red Bull met de V8 Renault, maar vanaf 2014 was dit verdwenen. Daarna nam Mercedes het stokje over toen we in het hybride tijdperk kwamen. Zulke verschuivingen zijn van alle tijden.

Niemand kan in de toekomst kijken, maar Fernando heeft de keuze gemaakt. Daarnaast hoopt de toekomstige motorpartner van Aston-Martin ook nog weer samen te kunnen gaan werken met Max Verstappen. Max ooit naar Aston-Martin? De toekomst gaat het leren.