Shutterstock

Aston Martin vecht straf Alonso na sprintrace China aan


Aston Martin heeft bij de FIA een verzoek ingediend om de straf die Fernando Alonso ontving tijdens de sprintrace in Shanghai te herzien. Dit volgt na een incident met Carlos Sainz, wat leidde tot een lekke band en uiteindelijk de opgave van Alonso. Aanstaande vrijdag zal een belangrijke hoorzitting via videoverbinding plaatsvinden, waarbij Aston Martin nieuw bewijs moet voorleggen die de straf kan heroverwegen.

Verloop van het incident

Tijdens de sprintrace op het Shanghai circuit kwam het tot een contact tussen Alonso en Sainz in de slotfase. Dit contact resulteerde in een lekke band voor Alonso, waardoor hij de race niet kon uitrijden. De stewards besloten na de race een tijdstraf van tien seconden en drie strafpunten op de superlicentie van Alonso te geven, als gevolg van dit incident. Deze beslissing heeft niet alleen gevolgen voor de uitslag van de sprintrace, maar ook voor Alonso’s status binnen de Formule 1, aangezien de strafpunten zich opstapelen.

Het recht van herziening

Kort na de Grand Prix diende Aston Martin een verzoek in voor een ‘Right of Review’ aangaande de genomen beslissing. Dit recht stelt een team in staat om een beslissing van de stewards te laten heroverwegen, mits zij significant nieuw en relevant bewijs kunnen voorleggen dat tijdens het oorspronkelijke oordeel niet beschikbaar was. Aston Martin is overtuigd dat dergelijk bewijs bestaat en verwacht dat dit tijdens de hoorzitting aan bod komt.

Aankomende hoorzitting

De hoorzitting is gepland voor vrijdag 3 mei, tijdens de openingsdag van het Grand Prix-weekend in Miami. Aston Martin en Ferrari, het team van Sainz, zullen hun zaak moeten bepleiten via een videoverbinding. De stewards zullen eerst beoordelen of het door Aston Martin aangeleverde bewijs voldoende significant en nieuw is. Indien dit het geval is, zal er een tweede fase van de hoorzitting volgen waarin de steward besluiten of de initiële straf herzien moet worden.

Reacties van betrokkenen

Na het incident en de uitgedeelde straf uitte Aston Martin-teamchef Mike Krack kritiek op de besluitvorming. “Volgens mij worden wij harder gestraft dan andere teams,” merkte Krack op. Hij voegde toe dat de raceactie zoals die met Alonso juist is wat fans willen zien in sprintraces en vond de straf overdreven. Alonso zelf gaf aan dat er in de hitte van het moment keuzes gemaakt worden op de baan die soms tot contact kunnen leiden.

Bekijk ook eens: