Aston Martin beleeft een zeer moeizaam Formule 1-seizoen in 2024. Het team dat vorig jaar nog podiumplekken pakte, worstelt nu om überhaupt punten te scoren. Teambaas Mike Krack geeft toe dat het team haar eigen verwachtingen niet heeft waargemaakt. Met de komst van drie topnamen en nieuwe faciliteiten hoopt Aston Martin in 2025 weer vooraan mee te kunnen doen.
Van hoogvlieger naar hekkensluiter
De situatie bij Aston Martin is dramatisch veranderd ten opzichte van vorig jaar. Waar Fernando Alonso in 2023 tijdens de Grand Prix van Brazilië nog op het podium stond, was het team afgelopen weekend in de race het traagste van het veld.
“We nemen enorme risico’s,” vertelt Alonso. “We zijn het tiende snelste team in droge omstandigheden en toch stonden we tweede in de kwalificatie. Dat laat zien hoeveel risico we nemen.”
Problemen in Brazilië verklaard
Het team heeft inmiddels ontdekt waarom ze zoveel problemen hadden tijdens de natte race in Brazilië. Na crashes in de kwalificatie moest het team wisselen van vloerconcept. Deze verandering zorgde voor een onbalans in de auto, wat resulteerde in remproblemen. Deze problemen waren zo ernstig dat Lance Stroll al in de formatieronde crashte.
Experimenteren met vloeren
Aston Martin experimenteert momenteel met verschillende vloerconcepten. Performance director Tom McCullough legt uit: “We hebben dit jaar twee hoofdconcepten voor de vloer ontwikkeld. Deze passen we aan per circuit. De vloer die we in Austin introduceerden was een poging om het beste van beide concepten te combineren.”
Het team richt zich nu vooral op het verzamelen van data voor 2025. Zo werd er in Mexico meer tijd besteed aan aerodynamische tests dan aan de gebruikelijke racevoorbereiding.
Versterkingen voor de toekomst
Voor 2025 haalt Aston Martin drie grote namen binnen. Andy Cowell komt als CEO, terwijl Adrian Newey en Enrico Cardile het technische team komen versterken. Daarnaast worden een nieuwe simulator en windtunnel in gebruik genomen.
“Er gebeurt veel achter de schermen wat mij overtuigt dat we de juiste richting opgaan,” zegt Krack. “We staan er beter voor dan vorig jaar omdat we veel hebben geleerd – zowel van successen als fouten. We worden zorgvuldiger, formuleren onze doelen beter en stellen meer vragen om ervoor te zorgen dat verwachtingen en resultaten beter op elkaar aansluiten.”
Les voor de toekomst
Het team erkent dat ze mogelijk te gretig zijn geweest met updates. “Er is een constante vraag naar updates, updates, updates, en soms hadden we te veel haast. Daar kunnen we van leren: kwaliteit boven kwantiteit,” aldus Krack.
McCullough voegt toe: “De ontwikkeling van de AMR25 verloopt momenteel goed. We maken goede stappen in de windtunnel. Maar het blijft een relatief spel. We hebben dit jaar niet de onderdelen naar de baan gebracht die echt het grote verschil maken. Dat is duidelijk het doel voor begin volgend jaar.”