Het Bahrain International Circuit heeft ingrepen verricht om het probleem met de putdeksels dat zich voordeed tijdens de Formule 1-testdagen aan te pakken. De organisatie van de Grand Prix van Bahrein stond voor een uitdaging toen tijdens de wintertest bleek dat de putdeksels niet bestand waren tegen de kracht van de hedendaagse Formule 1-wagens. Na overleg met de betrokken partijen heeft men besloten de putdeksels met beton te bevestigen, waardoor de veiligheid tijdens de Grand Prix gewaarborgd kan worden.
Aanpak van het putdekselprobleem
Tijdens de driedaagse test op het Bahrain International Circuit moest de actie herhaaldelijk worden onderbroken vanwege een putdeksel dat achter de kerbstone in bocht 11 loskwam. De hoge snelheden en de krachten die de Formule 1-wagens genereren, bleken te veel voor de infrastructuur van het circuit. De oplossing die het organisatiecomité uiteindelijk heeft gekozen, is het vullen van de afvoerputten met beton, een maatregel die in eerste instantie al door Motorsport.com was belicht en nu officieel is goedgekeurd door de FIA.
Duurzame oplossingen en track limits
Naast het betonneren van de putten, is er ook overwogen de kerbstones aan te passen. Dit plan hoefde niet doorgevoerd te worden, doordat de coureurs na de ingreep hun gebruikelijke racelijn kunnen behouden zonder over de betreffende putdeksels te rijden. Voor de lange termijn moet echter nog een duurzamere oplossing gevonden worden, vooral gezien de voortdurende ontwikkeling van de Formule 1-wagens.
De FIA heeft verder aangegeven dat voor bocht 7 preventieve maatregelen zijn getroffen door een specifieke put te dichten en dat alle afvoerputten langs het circuit zijn gecontroleerd op mogelijke veiligheidsrisico’s. Met geen regen in het vooruitzicht voor de seizoensopener, werd dit gezien als een haalbare tijdelijke oplossing.
Formule 1-wedstrijdleider Niels Wittich heeft de teams en coureurs ook herinnerd aan de regels met betrekking tot de track limits, aangezien er tijdens het raceweekend strenger zal worden toegezien op de naleving hiervan. Met name in bocht 4 zal de racelijn significant verschillen van die tijdens de testdagen, om te waarborgen dat alle coureurs zich aan de vastgestelde baanlimieten houden.